Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Gezond>Eiwitten: brandstof voor het lichaam

Gezond

Eiwitten: brandstof voor het lichaam

14 november 2014
Deel met je vrienden
 
Eiwitten: brandstof voor het lichaam

Veel sporters, zoals boksers en American football-spelers, gebruiken een eiwitrijk dieet voor de opbouw van hun spieren. Ook acteurs als Hugh Jackman en Chris Hemsworth werken eiwitrijk voedsel naar binnen als ze zich voorbereiden op hun spierbundelrollen als The Wolverine en Thor. Tegenwoordig worden eiwitten ook steeds meer toegepast in dieetprogramma’s. Dan is de volgende vraag natuurlijk: wat doen die eiwitten dan precies voor je lichaam als ze je zowel in volume kunnen helpen toenemen als laten afnemen?

Verschillende functies

Om daar achter te komen, moeten we eerst kijken wat eiwitten nu precies zijn; met eiwitten wordt hier overigens niet het eiwit van een ei bedoeld. Eiwitten – ook wel proteïnen genoemd – zijn onmisbare bouwstoffen voor het lichaam. Vooral op celniveau zijn eiwitten onmisbaar. Eiwitten vervullen verschillende functies in het lichaam:

  • Ze helpen spierschade te herstellen.
  • Ze activeren de stofwisseling.
  • Ze transporteren energie door het lichaam.
  • Ze helpen mee om een goede communicatie tussen de cellen tot stand te brengen.

Ze zijn heel belangrijk voor een sterk immuunsysteem. 

Een belangrijke stof dus!

Eiwitrijk voedsel

Wist je dat voor carnivoren (vleeseters) en omnivoren (alleseters)  eiwitten echt onmisbaar zijn om te kunnen functioneren? In de spijsvertering van carnivoren, en ook omnivoren, worden namelijk eiwitten afgebroken en omgezet in belangrijke aminozuren die dienen als brand- en bouwstoffen voor het lichaam. Daarom is het goed om als mens voldoende eiwitrijk voedsel te eten, zoals eieren, peulvruchten, vlees, gevogelte, vis, zuivel en noten.

Eet voldoende eiwitten

Het ene eiwit is het andere eiwit niet. Per voedingsgroep kunnen eiwitten op moleculair niveau een heel klein beetje van elkaar verschillen. Hierdoor zijn er heel veel verschillende soorten eiwitten te onderscheiden. Een groot deel ervan wordt door het lichaam zelf aangemaakt. Maar een ander deel – de essentiële eiwitten – weer niet. Daarom is een gevarieerd voedingspatroon zo belangrijk. Maar hoeveel gram eiwitten heb je eigenlijk nodig per dag? De Wereldgezondheidsorganisatie WHO stelt als richtlijn dat je minstens 0,8 gram eiwitten voor iedere kilo lichaamsgewicht zou moeten nuttigen per dag. Weeg je 75 kilo, dan zou dat neerkomen op 60 gram eiwit per dag. Klinkt dat veel? Welnee, daar zit je zo aan. Een kipfilet bevat al 31 gram eiwitten, een runderriblapje 20 gram, evenals kabeljauwfilet, en een glas koemelk bevat 4 gram eiwitten. Neem daar nog wat doperwten (5 gram per ons) en een lekkere bruine boterham (7 gram) met 48+ kaas (25 gram per ons) of beenham (17 gram per ons) bij en je zit al bijna aan de 60 gram. Op www.voedingswaardetabel.nl kun je per product opzoeken hoeveel eiwitten het bevat. Handig, als je wat extra eiwitten aan je menu wilt toevoegen. Let wel, net als bij alles wat je eet: overdaad schaadt. Raadpleeg bij twijfel of in bijzondere gevallen een voedingsdeskundige.

Allergie

Helaas kun je allergisch zijn voor bepaalde eiwitten, zoals de eiwitten in noten, tarwe (gluten) en eieren. Maar omdat de eiwitten in deze producten allemaal verschillend zijn, ontstaat er vaak alleen een allergie voor een bepaald type eiwit en kun je de rest gewoon eten. Een multiallergie voor eiwitten komt zelden voor. Raadpleeg bij een vermoeden van een voedselallergie altijd een huisarts of voedingsdeskundige, zodat je samen – en op veilige wijze – op zoek kunt gaan naar een alternatief.

Vegetarisch

Ben je vegetariër, veganist of eet je om andere redenen bepaalde vlees- of vissoorten niet, dan is het goed om met een voedingsdeskundige op zoek te gaan naar andere eiwitrijke bronnen. Soja en quinoa bevatten bijvoorbeeld ook veel goede en essentiële eiwitten.

Voor de spieren

Veel sporters, en niet alleen bodybuilders en boksers, gebruiken extra eiwitten om de spieren te ondersteunen. Vaak eten ze extra eiwitrijk voedsel, zoals rood vlees en eieren, maar ook proteïneshakes worden veel genuttigd. Er werd vaak gedacht dat eiwitten ervoor zorgen dat spieren zich zelf opbouwen en je dus vanzelf krachtige, grote, imposante spierballen zou krijgen van eiwitrijk voedsel. Dat is echter niet waar. Je moet er – helaas misschien – toch zelf voor aan de slag om de spiermassa op te bouwen. Door te trainen, kunnen de spieren echter overbelast raken en kunnen er zogeheten microbeschadigingen ontstaan. En hier kunnen eiwitten dan wel weer bij helpen. De eiwitten bevorderen namelijk het spierherstel en zorgen ervoor dat deze sneller dan normaal herstellen. Daar hebben krachtsporters baat bij, maar zeker ook duursporters die hun spieren langere tijd achtereen belasten. Het is dus goed om na het sporten wat extra eiwitten te nuttigen. Hoeveel eiwitten een sporter extra nodig heeft, is afhankelijk van het trainingsprogramma, de mate van (over)belasting van de spieren en welke sport er wordt beoefend.

Eiwitrijk dieet

Je hebt ze vast ook in de winkel staan, de eiwitrijke dieetshakes en -repen. Maar hoe helpen eiwitten je eigenlijk met afvallen? Simpel: eiwitten zetten het vetverbrandingssysteem  anders gezegd, de stofwisseling  aan het werk. Hierbij heeft het lichaam meer tijd nodig om de complexe eiwitten af te breken, waardoor het lichaam voor een langere tijd van brandstoffen (en bouwstoffen) wordt voorzien en je dus langer een vol gevoel hebt. Gebruik voor een nog beter effect de eiwitten samen met langzame koolhydraten, zoals rauwkost, peulvruchten en tarweproducten. Het lichaam is zo langer van energie voorzien, waardoor je minder trek hebt en dus makkelijker afvalt. Eiwitrijke dieetproducten of een gezond voedingspatroon waarbij je extra aandacht besteedt aan eiwitten, helpen je op deze manier overtollig vet te verbranden.

Immuunsysteem

Als je voldoende eiwitten binnenkrijgt, zal je immuunsysteem daar ook blij mee zijn. Vooral de komende herfst- en wintermaanden kan je afweer wel een beetje hulp gebruiken. Een omelet met geroerbakte groenten of een lekker stamppotje met een sudderlapje leveren naast belangrijke vitaminen en mineralen ook veel eiwitten voor het immuunsysteem. Om griep- en verkoudheidsvirussen te vangen, zet je lichaam namelijk ook veel eiwitten in. Eiwitten spelen ook een rol bij het aanmaken van korstjes bij wondjes. 

Bron: Lijfblad 07, Berry de Nijs
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017