Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Gezond>Energie uit voeding

Gezond

Energie uit voeding

10 maart 2014
Deel met je vrienden
 
Energie uit voeding
Suzan is voedingsdeskundige en coördinator van het Vitamine Informatie Bureau (VIB).
 
Er zijn momenten waarop je wel wat extra energie kunt gebruiken, zoals tijdens een verbouwing of verhuizing. In zo’n intensieve periode is het van belang om te zorgen voor voldoende energie uit je basisvoeding. Vitaminen en mineralen kunnen een handje helpen als het gaat om de energievoorziening in het lichaam.
 

Brandstof

Vergelijk het lichaam met een motor. Je stopt er energie in en je verbrandt energie door de motor te laten draaien. Hoe meer, hoe sneller en hoe langer de motor draait, hoe meer energie je verbrandt. Je dagelijkse voeding levert die energie. De koolhydraten, eiwitten en vetten die in de voeding zitten, zijn de brandstof voor je lichaam. Je lichaam draait het beste op gezonde brandstof, dat wil zeggen gezonde basisvoedingsmiddelen. Vette en zoete tussendoortjes leveren ook energie, maar zullen de motor uiteindelijk beschadigen. Geen verstandige keuze dus!
 

Vitaminen

Sommige vitaminen zorgen voor extra energie. B-vitaminen zorgen bijvoorbeeld voor de verbranding van koolhydraten in onze voeding. Daardoor krijgen we energie. Bij inspanning verbruikt het lichaam meer energie dan wanneer je zit en weinig doet. De energiebehoefte is verhoogd en daardoor ook de behoefte aan veel B-vitaminen. Want die zijn nodig om te zorgen dat de energie uit voeding ook daadwerkelijk beschikbaar komt. Met name vitamine B1 en B3 zijn direct gekoppeld aan het energieverbruik.
 

Mineralen

IJzer zit in hemoglobine, de rode kleurstof in ons bloed. Hemoglobine zorgt voor het transport van zuurstof door het lichaam. Bij een tekort aan ijzer ben je sneller vermoeid. Vitamine C zorgt ervoor dat ijzer beter wordt opgenomen. Koper maakt, net als ijzer, onderdeel uit van hemoglobine. Dus ook koper zorgt ervoor dat we ons fit blijven voelen. Chroom, mangaan en zink hebben allemaal een rol bij de opbouw en afbraak van koolhydraten, eiwitten of vetten. Ook die mineralen dragen hun steentje bij aan je energieniveau.
 

Oppepper

In een stressvolle periode kan je lichaam best een oppepper gebruiken. Het is dan een goed idee om een normaal gedoseerde multivitamine te nemen naast je dagelijkse, gezonde voeding. Dan weet je namelijk zeker dat je alle energievitaminen binnenkrijgt. Zelf heb ik net zo’n periode achter de rug, want ik ben verhuisd. Inmiddels ben ik gesetteld in onze nieuwe woning. De rust en de balans keren terug, de keuken is ingericht en er staan weer gezonde, vitaminerijke maaltijden op tafel. Nu nog zorgen voor voldoende beweging en slaap en dan is mijn energieniveau vast weer snel op peil!
Bron: Lijfblad 2
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017