Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Gezond>Hoe zorg je voor een goede weerstand?

Gezond

Hoe zorg je voor een goede weerstand?

31 oktober 2014
Deel met je vrienden
 
Hoe zorg je voor een goede weerstand?

Je lichaam wordt dagelijks op de proef gesteld door aanvallen van buitenaf: virussen en bacteriën zijn bekende boosdoeners. De mate waarin je daar last van hebt, hangt af van je weerstand. Je weerstand op peil houden is dan ook geen overbodige luxe, wil je deze winter griepvrij doorkomen. Wat adviseer jij klanten voor het verhogen van hun weerstand?

Goede weerstand

Een goede weerstand zorgt er niet alleen voor dat je minder vaak ziek wordt, maar ook dat de klachten van korte duur en minder heftig zijn, als je onverhoopt toch ziek wordt. Je weerstand is eigenlijk een natuurlijke bescherming van het lichaam tegen allerlei virussen, schimmels en bacteriën. Zonder dit afweersysteem zou je voortdurend ziek zijn. Is je weerstand laag, dan heb je dus meer kans om ziek te worden.

Oorzaken lage weerstand

Stress, slechte voeding, slaapgebrek en stoornissen in de witte bloedlichaampjes zijn de voornaamste oorzaken van een verminderde weerstand. Dit uit zich vaak lichamelijk. Je bent bijvoorbeeld sneller verkouden en bestaande kwalen, zoals een koortslip of schimmelinfectie, komen sneller terug.

Verhoog je weerstand!

Gezond leven is essentieel voor een goede weerstand. Met deze tips bouw je aan een goede weerstand.

Gezond eten speelt een grote rol bij het verhogen van je weerstand. Het is belangrijk dat je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitaminen binnenkrijgt; dit is meteen de eenvoudigste manier om de weerstand op peil te houden of te verbeteren. Er zijn genoeg vitaminesupplementen die je kunt adviseren als een klant niet voldoende vers fruit en verse groente eet. 

Voldoende rust is ook belangrijk. Door zo veel mogelijk stress te vermijden, geef je het lichaam de mogelijkheid om spanning kwijt te raken. 

Beweeg voldoende, minstens een half uur per dag en het liefst in de buitenlucht. Sporten zoals fietsen of zwemmen stimuleert de doorbloeding, waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd. 

Vermijd ongezonde gewoonten, zoals roken en te veel alcohol drinken. 

Zelfzorgproducten adviseren

Naast gezond leven zijn er ook diverse producten om je weerstand te versterken. Als het lichaam wel wat extra steun kan gebruiken, kun je vitaminepreparaten adviseren. Zo staat vitamine C bekend om de gunstige werking voor het afweersysteem. Vaak heb je echter niet een tekort aan één vitamine, maar aan meerdere. In dat geval is het gebruik van een multivitaminepreparaat een goede keuze voor het verhogen van de weerstand. Ook echinacea heeft een gunstig effect op de weerstand, net als visoliepreparaten met omega 3-vetzuren.

Vertel de klant altijd dat alleen het gebruik van (multi)vitaminepreparaten geen garantie is voor een betere weerstand. Je verkleint de kans dat je ziek wordt, maar een gezonde levensstijl blijft nog altijd essentieel.

Tot slot: voor baby’s, jonge kinderen, zwangere vrouwen of vrouwen die zwanger willen worden, zieken en ouderen ligt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van bepaalde vitaminen hoger.

Bron: Lijfblad 07/ Alouschka van Dijk
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 

Bekijk ook:

Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017