Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Gezond>Natuurvoeding is terug naar de basis

Gezond

Natuurvoeding is terug naar de basis

26 maart 2015
Deel met je vrienden
 
Natuurvoeding is terug naar de basis

Even voorstellen

Eten is mijn passie. En dan niet zomaar een beetje, noem het maar volledig doorgeslagen. Niet iets waar ik mij voor schaam. Juist niet, want ik wil graag meer aandacht voor puur eten! Kwaliteit, daar draait het om. Natuurlijke voeding geeft je energie, een gezond lichaam en bovenal een heleboel plezier. Voor mij heeft gezond eten niets met afvallen of diëten te maken. Trouwens: hoe kun je functioneren op drie crackers en een eierkoek? Uiteraard heb ook ik niet alle wijsheid in pacht en wil ik vooral handvatten geven zodat je er zelf achterkomt wat goed is voor jouw lichaam! Je zult zien dat je vanzelf meer energie krijgt of die paar overtollige kilo’s met gemak kwijtraakt. Vergeet niet om elke dag minimaal een uur te bewegen, genoeg te drinken (richtlijn: je lichaamsgewicht keer drie, gedeeld door honderd, is het aantal liters water dat je moet drinken) en voldoende te slapen. Kortom, het gaat om een totale levensstijl.

Bloedsuikerspiegel

Ik kan me voorstellen dat het verwarrend is dat er zoveel tegenstrijdige dingen worden gezegd en geschreven, zoals: eet geen brood, drink geen melk, eet geen vet. Wat is nu waarheid? Onthoud in ieder geval het volgende: stop met onbewust eetgedrag, loop je gewoonten grondig na, luister naar je lichaam, ontdek waar jij energie van krijgt! Probeer ervoor te zorgen dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Dit voorkomt een naar gevoel en snaaigedrag. Heb je snel weer trek na het eten van bijvoorbeeld een appel? Eet er een handje ongebrande en ongezouten noten bij en waarschijnlijk heb je de volgende keer geen hongergevoel. Dit komt onder andere door de vetten en eiwitten in de noten, deze zorgen voor minder pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel.

Terug naar de basis

Als je het druk hebt, is het verleidelijk te kiezen voor kant-en-klare producten. Weet dat je lichaam niets aan zo’n maaltijd heeft. Sterker nog, het kost extra veel energie de conserveringsmiddelen en hulpstoffen weer kwijt te raken. Houd het vooral simpel, ga terug naar de basis. Hoe minder er met een productis gedaan zoals snijden, verpakken en langer houdbaar maken, hoe meer voedingswaarde het heeft. En daar heeft je lichaam wat aan.

Opdracht

Mijn opdracht voor jullie is: eet minimaal twee keer per dag groente, in totaal zo’n 400 á 500 gram. Kies elke week minimaal één soort groente die je niet kent of nog nooit gegeten hebt. Zoek er een leuk recept bij en maak het met liefde klaar!

Heb je vragen over gezonde voeding, stel ze gerust. Eet ze!

Je kunt je vraag mailen naar info@lijfblad.nl o.v.v. Voedingsexpert.

PS: Weleens pastinaak gegeten?

Bron: Annemarije Roos (werkzaam als filiaalmanager bij DA drogisterij & parfumerie Van Zessen in ’s-Gravendeel, leert anderen graag over natuurvoeding. Zij heeft een passie voor gezonde voeding en koken en bakken met pure, natuurlijke en verse ingrediënten).

 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 

Bekijk ook:

Lijfblad 6

Lijfblad 6 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB06-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017