Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Gezond>Spijsvertering - Zuur of base?

Gezond

Spijsvertering - Zuur of base?

11 augustus 2015
Deel met je vrienden
 
Spijsvertering - Zuur of base?

Het is niet mijn bedoeling dat je zuur gaat kijken van dit artikel. Ik wil juist dat er wat helderheid komt over het verschil tussen zuren en basen in onze voeding en hoe we onze spijsvertering hiermee kunnen ondersteunen!

Base en zuur

Als we ons gezond willen voelen, moeten we zorgen voor een goede verhouding tussen zure en niet-zure (basische) stoffen in ons lichaam. Onze lichaamscellen functioneren beter in een basische omgeving. De ideale verhouding is 70 procent basische stoffen en 30 procent zure stoffen. De zuurgraad wordt aangegeven met de pH-waarde. Een pH van 7 is neutraal, een lagere pH geeft aan dat iets zuur is, een hogere pH dat iets basisch is.

Verzuring 

Helaas zorgt onze westerse levenswijze er vaak voor dat de balans doorslaat naar de verkeerde kant. De verhouding wordt dan 20 procent basische en 80 procent zure (afval)stoffen. Die verzuring kan ontstaan door verschillende oorzaken, bijvoorbeeld verkeerde voeding, roken, stress, te weinig nachtrust, of door medicijngebruik. Dit kan, zeker op de lange termijn, allerlei klachten veroorzaken.

Herstel de balans

Je helpt je lichaam de zuur-baseverhouding in balans te brengen en te houden door gezonder te leven. Zorg voor minder stress, drink geen cafeïnehoudende dranken, stop met roken en neem voldoende nachtrust. Ook gezonde voeding speelt een rol bij de zuurbaseverhouding. Eet vooral pure en onbewerkte producten. Omdat ze erg rijk zijn aan mineralen, is bijna alle groente en fruit basisch en dus goed voor het herstel van de balans.

Tip: eet seizoensproducten
In tomaten zitten niet voor niets stofjes die je helpen beschermen tegen de zon en boerenkool bevat extra veel vitamine C om de winter door te komen. Eet wat groeit en bloeit op dit moment.

Betere spijsvertering

Als je voldoende basische stoffen binnenkrijgt, zal dit je spijsvertering ten goede komen. Hoe kun je je spijsvertering bevorderen? Je darmen hebben het meeste werk bij het verteren van macronutriënten, dat zijn koolhydraten, eiwitten en vetten. Om ze hierbij te helpen is het belangrijk goed te kauwen, te kauwen en nog eens te kauwen. Het voedsel in je mond wordt hierdoor goed vermengd met speeksel, waardoor de voedingsstoffen kunnen worden opgenomen en de eiwitten worden afgebroken. Tel bij elke hap tot je twintig keer gekauwd hebt en slik dan door. Dit voelt alsof er niets meer over is, maar je lichaam wordt er blij van.

Eet bewust

Automatisch ben je bezig bewuster te eten als je veel kauwt. Wat ook kan helpen, is na elke hap je bestek even neer te leggen. Het is even oefenen, maar je zult merken dat het na een tijdje vanzelf gaat! Het gaat erom, dat de voedingsstoffen zó worden voorbereid dat ze in de darmen kunnen worden doorgegeven aan de cellen in het lichaam. Onze voeding ondergaat heel wat stappen van mond tot het toilet. Goed kauwen leert je beter proeven en je bent bovendien sneller verzadigd, waardoor je niet snel te veel eet.

Eet biologisch

Goed kauwen, veel groente en fruit eten uit het seizoen: het helpt je spijsvertering en is goed voor je zuur-basebalans. Als je daarnaast ook nog eens biologische producten eet, krijg je nog meer basische stoffen binnen. Het eten van bespoten gewassen is juist een belasting voor je gezondheid.

Voel je fitter!

Wat te denken van stress? Ik heb het al eerder geschreven, stress is verzurend en het heeft een slechte invloed op je gezondheid. Je brein en darmen staan met elkaar in verbinding. Maak je daarom niet druk, geniet van deze zomermaanden… Met wat kleine aanpassingen in je eetgewoontes kun je al heel veel voordeel behalen voor je spijsvertering en je veel fitter gaan voelen!

Bron: Tekst: Annemarije Roos, voedingsexpert
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 6

Lijfblad 6 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB06-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017