Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Gezond>Spijsverteringsklachten op vakantie

Gezond

Spijsverteringsklachten op vakantie

22 juli 2014
Deel met je vrienden
 
Spijsverteringsklachten op vakantie
Ons dagelijks eten en drinken levert de brandstof die ons lichaam nodig heeft. Maag en darmen zorgen voor de vertering van het voedsel en de opname van de voedingsstoffen. Zo krijgt ons lichaam de kracht en energie die het nodig heeft. Een gezonde darmwerking en een evenwichtige darmflora zijn heel belangrijk voor de gezondheid: een flink deel van onze weerstand komt hier vandaan.
 

Systeem

De spijsvertering is een vrij ingewikkeld, maar goed georganiseerd systeem. Een systeem dat heel wat kan hebben en dat is ook nodig, want elke dag wordt er veel van gevraagd. Het voedsel moet worden getransporteerd, afgebroken en gescheiden in nuttig, nutteloos en schadelijk. Ook wordt het systeem belaagd door ‘aanvallers’ uit de buitenwereld: bacteriën, virussen en min of meer giftige stoffen.
 

Maag- en darmklachten

Op vakantie eten en drinken mensen andere dingen, op andere momenten. Hierdoor kunnen zich klachten als brandend maagzuur, obstipatie of andere maag- en darmklachten voordoen.
 

Maagzuur

Scherpe kruiden, citrusvruchten en alcohol zorgen voor meer maagzuur en irritatie van het maagvlies. Bij de drogist en apotheek zijn middelen tegen brandend maagzuur en maagpijn verkrijgbaar. Deze middelen neutraliseren het maagzuur. Zuurremmers zorgen ervoor dat er minder maagzuur wordt aangemaakt. Er zijn ook middelen die de samentrekkingen van de maag stimuleren, waardoor het voedsel beter wordt gekneed en door het maagdarmkanaal gestuwd wordt.
 

Obstipatie

Op vakantie kun je ook last hebben van verstopping of obstipatie. Dit wordt vaak veroorzaakt door verandering van het dagritme. Harde ontlasting kan ook het gevolg zijn van meer transpireren, zoals dat kan voorkomen als je in een warm land bent. Vaak ontstaat verstopping al op de heenreis. Tijdens de lange reis naar de vakantiebestemming 
heb je weinig lichaamsbeweging en dat maakt de darmen traag. Obstipatie is te voorkomen en te verhelpen door minstens 30 gram voedingsvezels per dag te eten. Deze vezels kunnen niet door de darmen worden verteerd en houden hen zo in beweging. Voedingsvezels zitten in groenten, volkorenproducten en fruit. Daarnaast kunnen vezelhoudende voedingssupplementen helpen. Het helpt ook om voldoende water te drinken en fruit te eten tijdens de reis. Las regelmatig een pauze in om de benen te strekken.
 

Voedselvergiftiging

Een veelvoorkomende oorzaak van maag- en darmklachten op vakantie is voedselvergiftiging. Hier krijgt iemand last van als bacteriën zich door warm weer of slechte hygiëne snel vermenigvuldigen. Sommige bacteriën scheiden een giftige stof af, andere nestelen zich in de maag of darmen. Bij een voedselvergiftiging voel je je suf, heb je geen trek in eten en heb je last van diarree, misselijkheid of braken. Hoe vervelend overgeven ook is, het is voor je lichaam wel de snelste manier om  het bedorven voedsel kwijt te raken. Net als bij diarree vormt uitdroging het grootste gevaar bij braken. Daarom wordt er geadviseerd om regelmatig kleine beetjes slappe thee of water te drinken. Kamillethee kan de maag kalmeren. Adviseer klanten ook om een ORS- oplossing (Oral Rehydration Salts) mee op vakantie te nemen; met deze oplossing kan het lichaam beter vocht vasthouden. Als daarbij voldoende rust wordt gehouden, krijgt het lichaam kans om grote schoonmaak te houden. Norit helpt bij enkele gevallen van voedselvergiftiging. Houden de symptomen aan, dan is het verstandig om een arts te raadplegen.
 

Licht eten

Wanneer iemand weer een beetje trek in eten krijgt, kan die het best beginnen met licht voedsel. Een rijpe banaan helpt tegen overtollig maagzuur. Verse yoghurt is goed om de darmflora weer in evenwicht te brengen. Als er na een dag nog steeds sprake is van overgeven, of als er bloed in het braaksel zit, adviseer dan een arts te raadplegen.
 

Voorkomen

De enige manier om voedselvergiftiging te voorkomen, is door voor een goede hygiëne te zorgen. Dus vaak en goed handen wassen, geen water uit de kraan, maar uit flessen drinken, en erop letten dat het voedsel op een veilige manier is klaargemaakt. Gelukkig zijn klachten zoals brandend maagzuur, misselijkheid, darmkrampen, diarree en obstipatie, meestal tijdelijk van aard en niet ernstig. Je klant kan veel zelf doen om klachten te voorkomen, maar soms is er iets meer nodig. In dat geval kun je zelfzorgproducten adviseren die de spijsvertering verbeteren of, indien nodig, de klachten bestrijden.
 
 
Bron: Lijfblad 05
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 6

Lijfblad 6 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB06-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017