Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Gezond>Stoppen met roken

Gezond

Stoppen met roken

30 januari 2014
Deel met je vrienden
 
Stoppen met roken
1 januari is voor veel rokers dé datum om weer met roken te stoppen. Alle sigaretten en shag worden uit huis verbannen, de asbakken worden voor een laatste keer geleegd en ver achterin de kast opgeruimd en de kamers worden goed gelucht. Een gezond besluit, waar je klant allereerst mee gefeliciteerd mag worden. Maar stoppen met roken heeft ook minder positieve kanten, omdat de ontwenningsverschijnselen het je flink lastig kunnen maken. Gelukkig hoeft niemand het helemaal alleen te doen. Sterker nog, met een beetje hulp heeft iedereen meer kans op succes. Jouw rol als drogist is hierbij van belang. 
 

Gewenning

Stoppen met roken is niet makkelijk. In de eerste plaats is een lichaam gewend aan het roken. Een van de stoffen die door roken in het bloed komt, is nicotine, dat een opwekkend effect heeft. Krijgt het lichaam geen nicotine meer, dan gaat iemand zich onbehaaglijk voelen en wil hij zo snel mogelijk weer naar een sigaret grijpen. Iemand die stopt met roken kan last krijgen van ontwenningsverschijnselen en zal daardoor humeurig, rusteloos of ongeduldig worden. Andere symptomen van het afkicken zijn hoofdpijn, slecht slapen, moeite met concentreren en/of obstipatie. Grote kans dat iemand ook sneller naar snoepjes, koekjes en hapjes grijpt. Allemaal gevolgen van het stoppen met roken. 
 
Naast het fysieke missen is er ook een mentaal missen: iemand is gewend om te roken, misschien al jarenlang. Sommige rokers roken vooral als ze gespannen zijn, anderen juist als het ergens gezellig is. Als je stopt met roken, dan mis je het juist op die momenten.
 

Bewegen als afleiding

Wanneer iemand stopt met roken, is het moeilijk om niet in de oude gewoonte te vervallen. Bewegen is belangrijk als afleiding en voor de ontspanning. Door te sporten kunnen extra kilootjes vermeden worden en tegelijkertijd bevordert het de stoelgang. Fietsen naar het werk, een halte eerder uit de bus stappen dan gebruikelijk en de auto voor kleine stukjes binnen je woonplaats eens laten staan, zorgen ervoor dat je met gemak vijf dagen per week een half uur intensief beweegt.
 

Advies voor zelfzorggeneesmiddelen

Sommige mensen lukt het om zonder hulpmiddelen te stoppen, maar als iemand veel rookt, maken de ontwenningsverschijnselen het moeilijk om te stoppen. Zelfzorgproducten kunnen helpen deze periode te overbruggen. De kans dat het stoppen lukt, is dan groter. Uit onderzoek blijkt dat ineens stoppen met roken beter lukt dan wanneer iemand het probeert af te bouwen. Adviseer dan ook alle rookwaar weg te gooien. Nicotinevervangende middelen, zoals kauwgom, pleisters, zuigtabletten of spray, vullen het tekort aan nicotine aan, zodat uw klant minder last heeft van ontwenningsverschijnselen. Hiermee kan hij wennen aan een leven zonder roken, terwijl het lichaam nog wel nicotine binnenkrijgt. 
 

Nicotinekauwgom

De nicotinekauwgom werkt snel, maar kort. Adviseer om de kauwgom te gebruiken op het moment dat iemand zin heeft in een sigaret. De kauwgom moet langzaam gekauwd worden tot de smaak sterk is, na 10 tot 15 seconden. Stop dan met kauwen tot de smaak verdwenen is, dit duurt ongeveer een minuut. Klem in die tijd de kauwgom tussen de kiezen en het wangslijmvlies. Het slijmvlies neemt de nicotine op. Ga daarna weer door met kauwen. Herhaal dit gedurende een halfuur. In het kwartier voor het gebruik van de kauwgum en tijdens het kauwen kan beter niets gegeten of gedronken worden.
 

Nicotinepleister

De nicotinepleister werkt langzaam en geleidelijk. Plak de pleister ‘s ochtends op de bovenarm, buik, rug of heup. Verwijder de pleister voor het slapengaan. De huid moet droog en bij voorkeur onbehaard zijn. Kies steeds een andere plakplaats. Plak pas na vijf dagen weer op dezelfde plaats. De nicotine wordt door de huid opgenomen.
 

Nicotine-inhaler, mondspray en zuigtabletten

De nicotine-inhaler en mondspray worden gebruikt bij trek in een sigaret of wanneer er normaal gesproken een sigaret gerookt zou worden. Gebruik eerst één inhalatie of verstuiving; als de hunkering niet verdwijnt binnen een paar minuten, kan een tweede inhalatie of verstuiving gebruikt worden. De dosering van de zuigtabletten gaat ook op basis van behoefte. De maximale dosering is afhankelijk van de hoeveelheid nicotine per zuigtablet.
 

Let op!

Nicotinevervangende middelen kunnen gebruikt worden vanaf de eerste stopdag. Het gebruik is echter af te raden wanneer de klant hartklachten heeft, of een beroerte heeft gehad. Zwangere vrouwen kunnen ook beter geen nicotineproducten gebruiken. In deze gevallen verwijs je de klant naar de huisarts. 
 
Bron: Lijfblad 1
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017