Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Gezond>Stress en spanning

Gezond

Stress en spanning

17 april 2014
Deel met je vrienden
 
Stress en spanning
Of het nu gaat om examenvrees of plankenkoorts, iedereen maakt wel eens spannende momenten mee. Spanning hoort bij het leven en zorgt ervoor dat we alert zijn en adequaat kunnen reageren. Er zijn echter allerlei omstandigheden denkbaar die extra spanning veroorzaken: ziekte, overlijden van een dierbare, relatieproblemen, echtscheiding, ontslag enzovoorts. Als die (tijdelijke) spanning te groot wordt en het lukt niet meer om hiermee om te gaan, dan raakt iemand overbelast, overspannen of krijgt een burn-out. Je verliest dan het overzicht en kunt de dingen niet goed meer aan. Ook de gewone, alledaagse dingen kunnen een probleem worden.
 

Klachten

Typische klachten die horen bij (te veel) spanning, zijn: piekeren, prikkelbaar zijn, slechter slapen, je neerslachtig voelen, huilen, of tegen dingen opzien. Soms is hyperventilatie een uiting van spanning. Hyperventileren is een verkeerde manier van ademhalen, alsof het lichaam zich voorbereidt op inspanning. De ademhaling gaat te snel en daardoor krijgt iemand in verhouding te veel zuurstof binnen. 
 

‘Zorg voor ontspanning!’

Dit advies bevat een grote kern van waarheid. Tijdens een vakantieperiode lukt het vaak wel om lekker te ontspannen en in alle rust leuke dingen te doen. Maar tegenwoordig is het soms moeilijk om in het dagelijkse leven het juiste evenwicht te vinden tussen spanning en ontspanning. Te veel drukte en spanning kan leiden tot klachten als concentratieproblemen en slapeloosheid. Als je klant deze klachten herkent, adviseer dan om het probleem bij de wortel aan te pakken. Verminder de (werk)druk en ruim méér tijd in voor ontspanning. Bijvoorbeeld door dagelijks een stuk te wandelen of te fietsen en door gezond te eten. Er is niets mis met hard werken of een beetje extra drukte op zijn tijd. Het is de manier waarop je ermee omgaat die ervoor zorgt dat zo’n periode van drukte al dan niet uitmondt in stress.
 

Goede nachtrust

Stress kun je ook - naast voldoende beweging en gezond eten - met een goede nachtrust voorkomen. Tijdens de slaap ontspant het lichaam zich en wordt het als het ware opgeladen voor een nieuwe dag. Maar heb je last van spanning, dan kun je juist moeilijk in slaap vallen. Voor één keer is dat niet erg, maar als je vaak moeilijk in slaap valt of regelmatig wakker wordt, dan resten er te weinig uren om ‘s ochtends weer fit aan de slag te gaan. Opnieuw is ontspannen de oplossing. Adviseer bijvoorbeeld om voor het slapen gaan een bad of douche te nemen, of een boek te lezen. Een andere optie is ‘ontspannen door inspannen’: ’s avonds een blokje om lopen of een rondje hardlopen. Een paar nachten lekker slapen geeft nieuwe energie. En er moet aandacht worden besteed aan het verminderen van de druk - of dat nu werkdruk is, of de druk van privéomstandigheden.
 

Valeriaan of Sint-janskruid

Voor lichte vormen van spanning, stress en nervositeit zijn er zelfzorgmiddelen verkrijgbaar. Vaak bevatten deze producten valeriaan, Sint-janskruid, passiflora of hop. Valeriaan werkt kalmerend, maakt niet suf en werkt niet verslavend. Sint-janskruid wordt meestal gebruikt bij lichte of matige klachten van neerslachtigheid. Let op: van Sint-Janskruid is bekend dat het de werking van geneesmiddelen en de anticonceptiepil kan beïnvloeden. Geef je klant advies hierover, voordat je deze producten verkoopt.
 

Naar de dokter

Als de spanning te veel dreigt te worden, adviseer je klant dan altijd naar de huisarts te gaan. Samen met je klant kan de huisarts zoeken naar de oorzaak en mogelijke oplossingen vinden.
 

Feitjes over burn-out

  • Ruim een op de acht werknemers had in 2011 burn-outklachten.
  • Hoe ouder de werknemer, hoe ‘leger’ hij zich voelt.
  • Mensen met een hoge werkdruk en weinig sociale steun van collega’s en leidinggevenden kampen vaker met burn-outklachten.
  • Mensen met een partner en kinderen hebben daarentegen minder vaak dergelijke klachten (een op de negen).
  • Bij alleenstaande werknemers heeft een op de zes burn-outklachten. Van werknemers die alleenstaande ouder zijn, had een op de zeven deze klachten. Dit is vrijwel evenveel als bij werknemers die een partner hebben en geen kinderen.
  • Mannen hebben gemiddeld iets vaker last van burn-outklachten. Bij hen is dit 13,4 procent, terwijl van de vrouwen 12 procent met burn-outklachten kampt.
Bron: Lijfblad 3
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017