Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Gezond>Vitamine: what is hot?

Gezond

Vitamine: what is hot?

22 december 2014
Deel met je vrienden
 
Vitamine: what is hot?

Met het einde van het jaar in zicht is het altijd goed en leuk om te kijken naar de trends. Waarover werden het afgelopen jaar veel vragen gesteld aan het Vitamine Informatie Bureau en wat kwam aan bod in de media? Ik heb er een top 5 van gemaakt!

Vitamine C

Vitamine C is een oude bekende. Een vitamine die al jaren populair is. En terecht: het is een erg belangrijke vitamine voor bijvoorbeeld de weerstand. Vitamine C komt voor in groente en fruit, maar ook in aardappelen. 

Vitamine D

In tegenstelling tot vitamine C is vitamine D een vitamine die enorm populair is geworden de afgelopen tijd. Het officiële advies van de Gezondheidsraad dat sommige groepen extra vitamine D nodig hebben, draagt bij aan de populariteit van deze vitamine. Er wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar vitamine D, waardoor deze vitamine de komende jaren nog volop in de belangstelling zal staan!

Jodium

Nederlanders krijgen gemiddeld 20 tot 25 procent minder jodium binnen ten opzichte van 2008. Dit blijkt uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De inname van jodium is nog wel voldoende, maar moet niet veel verder dalen. Jodium zit van nature onder andere in zeevis en een beetje in melk en eieren. Jodium wordt toegevoegd aan keukenzout, sommige ontbijtgranen, vleeswaren en aan bakkerszout voor het bakken van brood. Dat laatste zijn we steeds minder gaan eten. Lukt het (tijdelijk) niet om gezond te eten, dan is het gebruik van een laaggedoseerde multivitamine het overwegen waard. Daarin zit een veilige hoeveelheid jodium.

Vitamine B12

Er was het afgelopen jaar ook veel aandacht voor vitamine B12 en dan met name voor een tekort aan deze vitamine. Eén op de vier ouderen kan vitamine B12 niet goed opnemen, omdat zij een stofje in de maag  intrinsieke factor  onvoldoende aanmaken. Ook medicijngebruik kan de opname van vitamine B12 sterk belemmeren.

Superfoods

Het zijn geen vitaminen, maar omdat er zoveel aandacht aan werd besteed het afgelopen jaar, kunnen we er niet omheen. Of superfoods echt zo rijk zijn aan vitaminen, is de vraag. Goede analysecijfers ontbreken namelijk.

Blijf gezond eten

Wanneer ik naar al die trends kijk, denk ik vooral: let vooral goed op wat je eet. Als superfoods je daarbij een handje helpen, of als een multivitamine je een goede aanvulling geeft op je gezonde voedingspatroon, is er niets op tegen om mee te doen met deze trends. 

Bron: Tekst: Suzan Tuinier
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017