Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Gezond>Voeding rondom de zwangerschap

Gezond

Voeding rondom de zwangerschap

10 november 2015
Deel met je vrienden
 
Voeding rondom de zwangerschap

Het is voor iedereen belangrijk om bewust om te gaan met voeding. Maar het is extra belangrijk  tijdens de zwangerschap en in de periode ervoor. De foetus maakt vanaf conceptie tot geboorte een heel groeiproces door en de bouwstoffen hiervoor worden via de moeder doorgegeven. Alles wat de aanstaande moeder binnenkrijgt, draagt bij aan de groei van het kindje. Goede reden dus om in deze bijzondere periode extra op de voeding te letten.

Leefstijl

Wat voor de hand ligt – en wat ook uit onderzoek is gebleken – is dat een slechte leefstijl en onvolwaardige voeding vaak een rol spelen bij verstoorde zwangerschappen. In het opnemen van belangrijke stoffen krijgt de foetus (gelukkig) altijd voorrang boven de moeder. Het ongeboren kindje zal dus niet snel iets tekortkomen, mits de voorraad van de moeder op peil is! Maar voorkom wel elke vorm van stress, want dit doet een aanslag op de lichaamsreserves en verstoort de hormoonhuishouding, waardoor moeder en kind tekorten kunnen creëren.

Genotsmiddelen

We weten dat het voor, tijdens en na de zwangerschap – extra – onverstandig is om te roken, alcohol en cafeïnehoudende dranken te drinken, en bepaalde rauwe producten te eten. Iets minder bekend, maar net zo belangrijk is het om bewerkte producten met veel chemische toevoegingen en geraffineerde suiker te laten staan, eigenlijk het merendeel van onze ‘genotsmiddelen’. Helaas kunnen vooral vrouwen daar soms extra behoefte aan hebben. Zeker als de emoties opspelen en hormonen door het lijf gieren. Zorg daarom voor een lekker en gezond alternatief, voldoende rust, ontspanning, beweging en slaap. 

Voedingsadvies

Maar wat eten we dan wel rondom de zwangerschap? Zorg voor puur, eerlijk, vers en het liefst biologisch voedsel. Vooral de hoeveelheid voedingsstoffen is belangrijk voor de ontwikkeling van moeder en kind. Eiwitten zijn onmisbaar, het zijn de bouwstenen van onze cellen. Het is verstandig dit te verdelen in 40 procent dierlijk en 60 procent plantaardig eiwit. Ook in groenten zitten trouwens eiwitten. Eet per dag zeker 500-700 gram groente en twee stuks fruit. Het onverzadigde omega 3-vetzuur DHA is heel belangrijk: dit zit in vette vis en lijnzaadolie. Tijdens de hele zwangerschap, maar vooral in de eerste drie maanden, zijn deze extra nodig voor de opbouw van cellen en hersens. De richtlijn is zo’n 450-600 mg DHA per dag. Ook bij regelmatig vis eten is dit niveau lastig te behalen, dus is het verstandig om visoliecapsules – naast een natuurlijke multivitamine – te gebruiken. Ook na de bevalling – zeker bij het geven van borstvoeding – is het noodzakelijk wat reserves te hebben om te kunnen herstellen en ook dan de beste voedingsstoffen aan de pasgeborene door te kunnen geven. En bedenk dat het niet nodig is om dubbele porties te gaan eten!

Bron: Tekst: Annemarije Roos
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017