Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Gezond>Voeding voor je darmen

Gezond

Voeding voor je darmen

22 juni 2015
Deel met je vrienden
 
Voeding voor je darmen
De dagen zijn lekker lang en we trekken er wat vaker op uit. in eigen land en soms ook wat verder weg. kortom, het vakantieseizoen komt er weer aan. Bij vakantie treden vaak ook andere eetgewoonten op. Daar is niets mis mee, mits je weerstand maar goed is.
 

Immuunsysteem

Een groot gedeelte van je weerstand bevindt zich in je darmen. Als je immuunsysteem goed werkt, kan je lichaam gemakkelijk virussen en bacteriën afvoeren. Is je darmfl ora niet in balans, dan ben je extra vatbaar voor klachten. Zeker in warmere landen met minder hygiëne loop je het risico eerder last van reizigersdiarree te krijgen
of juist verstopping.
 

Gevoelige darmen

Heb je gevoelige darmen en wil je je goed voorbereiden op een zorgeloze vakantie? Dan kun je de weerstand in je darmen verbeteren door een probioticakuur van twee tot vier weken te volgen. Probiotica zorgt ervoor dat
je darmfl ora in balans is en dat je in staat bent eventuele indringers snel te elimineren. Zo voorkom je klachten en help je klachten te verminderen.
 

Voorzichtig met diarreeremmers

In sommige situaties is een diarreeremmer onvermijdelijk, maar het kan ook negatief uitpakken. Als je langdurig een diarreeremmer gebruikt, worden je darmen namelijk lui. Wees je ervan bewust dat diarree een teken is dat iets je lichaam moet verlaten en dat het verstandig is om dit te laten gebeuren. Zorg er wel voor dat je voldoende zout en vocht tot je neemt om uitdroging te voorkomen.
 

Stoelgang

Hoe zit het met je stoelgang? Niet echt een alledaagse vraag, maar wel een belangrijk onderwerp waar soms een taboe rond heerst. Bedenk dat je darmen elke dag heel wat te verteren hebben. Ze maken alles kleiner wat via
je mond naar binnen gaat. Met als doel dat je lichaam de voedingsstoffen kan opnemen. Wat uiteindelijk overblijft in de endeldarm moet ons lichaam verlaten. Om dit proces goed te laten verlopen, is een verstandig eet- en drinkpatroon belangrijk. Lees het kader voor tips hierover. Wil je nog meer lezen over hoe belangrijk het is om
goed voor je darmen te zorgen? Dan kan ik je het boek De mooie voedselmachine van Giulia Enders aanbevelen. Een leuk geschreven boek met superboeiende informatie. Ik wens je weer veel gezonde maaltijden toe waar jij én je darmen blij van worden!
 

Hoe kun je je darmen helpen met goede voeding?

Hier een aantal tips:
  • eet vezelrijk;
  • drink een half uur voor, tijdens en een half uur na de maaltijd weinig of alleen kleine slokjes water;
  • gebruik weinig tot geen (geraffi neerde) suiker;
  • eet veel groente en fruit;
  • kies wekelijks voor zure zuivel en gefermenteerde producten zoals zuurkool.
 
Bron: Tekst: Annemarije Roos
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017