Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Gezond>Wat je niet wist over vitamine C

Gezond

Wat je niet wist over vitamine C

30 mei 2014
Deel met je vrienden
 
Wat je niet wist over vitamine C
Als ik vitamine C moet omschrijven, denk ik gek genoeg aan mijn favoriete profvoetballer Arjen Robben. Hij is bekend en betrouwbaar, want we weten wat we aan hem hebben. Hij heeft meerdere functies in het elftal en scoort als de beste. Hij krijgt eigenlijk bijna nooit kritiek, want z’n werking is bewezen. Precies zo is het met vitamine C. Zon- der twijfel de bekendste vitamine, met veel verschillende functies in het lichaam én een bewezen effect. Wat je nog niet wist over deze vitamine, zet ik op een rij.
 

Volwassenen hebben per dag 75 milligram vitamine C nodig

Die hoeveelheid vitamine C halen we vooral uit fruit en groente. Wist je dat een rode paprika drie keer zoveel vitamine C bevat als een sinaasappel?
 

Teveel vitamine C  plas je uit

De maximale veilige dosis voor vitamine C is door de Gezondheidsraad voor de zekerheid vastgesteld op 2000 milligram per dag. Nog meer kan namelijk vooral bij mannen nierstenen veroorzaken.
 

Vitamine C kunnen we niet zelf aanmaken

De mens is een van de weinige ‘diersoorten’ die zelf geen vitamine C aanmaakt. We moeten vitamine C daarom uit de voeding halen, net als apen en cavia’s.
 

Vitamine C kan een verkoudheid verkorten

Verkoudheid treedt niet minder vaak op bij het innemen van een hoge dosis vitamine C, maar de ernst en de duur van de verkoudheid lijken wel door vitamine C gunstig te worden beïnvloed.
 

Vitamine C zorgt voor een stevige huid

Vitamine C zorgt voor de aanmaak van collageen, een belangrijk onderdeel van het bindweefsel. Dit zorgt voor een stevige huid. Collageen zorgt ook voor sterke tanden en gezond tandvlees. Het is op nog meer plekken in het lichaam aanwezig, zoals in de bloedvaten, de botten en het kraakbeen.
 

Vitamine C geeft energie

Vitamine C zorg namelijk dat we minder snel moe zijn en vermoeid raken.
 

Verhoogt de ijzeropname

Vitamine C kan wel helpen om een ijzertekort te verminderen. Voedsel dat rijk is aan vitamine C, zoals groente en fruit, of een vitamine C-supplement bij de maaltijd kan namelijk de opname van ijzer vaak duidelijk verbeteren.
 
Nu maar hopen dat Arjen Robben de verwachtingen die we van hem hebben waar gaat maken tijdens het komende WK voetbal in Brazilië. Gezond eten is voor hem natuurlijk extra belangrijk. En misschien is het een goed idee om ter aanvulling wat extra vitamine C te nemen?
 
Bron: Lijfblad 04
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 6

Lijfblad 6 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB06-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017