Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Gezond>Zelfzorg: Concentratieproblemen

Gezond

Zelfzorg: Concentratieproblemen

18 september 2014
Deel met je vrienden
 
Zelfzorg: Concentratieproblemen

Mensen met concentratieproblemen hebben moeite om hun gedachten bij één onderwerp te houden. In hun hoofd springen gedachten als het ware steeds van het ene naar het andere onderwerp. Concentratieproblemen kunnen diverse oorzaken hebben. Wanneer iemand moe is, onder druk staat of heel verdrietig is, kan het lastig zijn om zich te concentreren. De klachten zijn tijdelijk, maar in sommige gevallen kan moeite met de concentratie van meer blijvende aard zijn. Een verminderde concentratie kan worden veroorzaakt door een verslechterde doorbloeding van het hersenweefsel. Bepaalde factoren maken die kans groter: overgewicht, stress, diabetes en roken.

Concentratieproblemen bij ouderen

Op hogere leeftijd neemt de doorbloeding bij de meeste mensen gestaag af en dat betekent problemen met het geheugen, maar ook met de concentratie. Bij ouderen zijn de vaatwanden verzwakt of aangetast en het bloed kan dan niet langer op alle plaatsen van het lichaam komen. Als de doorbloeding naar de hersenen niet optimaal is, worden er te weinig voedingsstoffen en zuurstof naar de cellen daar vervoerd. Dan kunnen concentratie- en geheugenstoornissen ontstaan. Middelen waarin het blad van de Ginkgo biloba is verwerkt, hebben een gunstig effect op de doorbloeding.

Concentratieproblemen bij kinderen

Ook bij kinderen kunnen zich concentratieproblemen voordoen. Dit heeft vaak invloed op hun leerprestaties, omdat zij hun aandacht moeilijk bij een bepaalde taak kunnen houden. Het lijkt erop dat de omega 3-vetzuren in visolie (EPA en DHA) en omega 6-vetzuren (GLA) een positieve invloed hebben op de concentratie.

Vrijwillig of verplicht

Er is een belangrijk verschil tussen ‘vrijwillige’ concentratie en je ‘moeten’ concentreren. Vooral op school kan dit zichtbaar worden. Een kind kan moeite hebben om geconcentreerd te blijven in de klas, terwijl hij thuis uren achter elkaar bezig kan zijn met Lego. Verplichte concentratie houdt een kind vaak minder lang vol en het hangt bovendien sterk af van de leeftijd van het kind. Voor een 6-jarige is de richtlijn dat hij zich tien minuten kan concentreren, voor een 10-jarige is dat twintig minuten en een 13-jarig kind (of ouder) kan zich inmiddels al dertig minuten achter elkaar concentreren op dezelfde taak.

Stress en concentratieproblemen

Te veel drukte en spanning kunnen leiden tot klachten als stress, nervositeit en slapeloosheid. Soms is de oorzaak tijdelijk, bijvoorbeeld door een verhuizing, examenvrees of plankenkoorts. Iedereen maakt wel spannende momenten mee. Er zijn echter allerlei omstandigheden denkbaar die extra spanning veroorzaken: ziekte, overlijden van een dierbare, relatieproblemen, echtscheiding enzovoorts. Als die (tijdelijke) spanning te groot wordt en het niet meer lukt om met de spanning om te gaan, dan raken mensen overbelast. De gewone alledaagse dingen kunnen een probleem worden en concentratie behouden wordt hierdoor erg lastig.

Concentratie verbeteren

Het is goed om te weten wat de oorzaak is van concentratieproblemen. Is stress de oorzaak? Verminder de (werk)druk en ruim méér tijd voor ontspanning in. Je klant zou bijvoorbeeld dagelijks een stuk kunnen wandelen of fietsen.

Ook voldoende nachtrust draagt bij aan een beter concentratievermogen, zeker wanneer vermoeidheid de concentratiestoornis veroorzaakt. Tijdens de slaap ontspant het lichaam zich en wordt het als het ware opgeladen voor een nieuwe dag. Adviseer iemand bijvoorbeeld een bad of douche te nemen voor het slapen gaan of een boek te lezen. Een andere optie is ‘ontspannen door inspannen’: ’s avonds een blokje om gaan of een rondje hardlopen. Een paar nachten lekker slapen geeft nieuwe energie.

Tot slot kan ook voeding bijdragen aan een oplossing. Dit begint met een gezond en gevarieerd eetpatroon. Daarbij lijkt het erop dat de omega 3-vetzuren in visolie (EPA en DHA) en omega 6-vetzuren (GLA) een positieve invloed hebben op de concentratie. Als iemand dit niet voldoende binnenkrijgt, zou een voedingssupplement uitkomst kunnen bieden.

Tips

  • Zorg voor gezonde en gevarieerde voeding.
  • Stop met roken.
  • Probeer eens een voedingssupplement met omega 3-vetzuren (EPA en DHA), omega 6-vetzuren (GLA) of voor ouderen met Ginkgo biloba.
  • Probeer overgewicht te verminderen.
  • Zorg voor ontspanning

Zelfzorg-app

Met de gratis Zelfzorg-app kun je de streepjescode van een product scannen en de originele bijsluiter downloaden en bekijken zonder de verpakking te hoeven openen. Zo kun je je klant het beste product adviseren. Ook kun je in de app meer informatie lezen over concentratieproblemen en andere veelvoorkomende gezondheidsklachten.

Bron: tekst > Anne-Marie Huikeshoven
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017