Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Gezond>Zelfzorg: Stoppen met roken

Gezond

Zelfzorg: Stoppen met roken

22 februari 2016
Deel met je vrienden
 
Zelfzorg: Stoppen met roken

Januari is voor veel rokers een maand waarin (opnieuw) een poging gedaan wordt om met roken te stoppen. Alle sigaretten en shag worden de deur uit gedaan, de asbakken achter in de kast gezet en het huis wordt eens goed gelucht. Een gezond besluit, waar je je klant allereerst mee mag feliciteren. Maar stoppen met roken heeft ook minder positieve kanten, omdat de ontwenningsverschijnselen het volhouden lastig kunnen maken. Gelukkig hoeft niemand het helemaal alleen te doen. Sterker nog, met een beetje hulp heeft iedereen meer kans op succes. Jouw rol als drogist is hierbij belangrijk!

Gewenning

Stoppen met roken is niet makkelijk. In de eerste plaats is een lichaam gewend aan het roken. Een van de stoffen die door roken in het bloed komt, is nicotine, dat een opwekkend effect heeft. Krijgt het lichaam geen nicotine meer, dan gaat iemand zich onbehaaglijk voelen en wil zo snel mogelijk weer naar een sigaret grijpen. Iemand die stopt met roken, kan last krijgen van ontwenningsverschijnselen en kan daardoor humeurig, rusteloos of ongeduldig worden. Andere symptomen van het afkicken zijn hoofdpijn, slecht slapen, moeite met concentreren en/of obstipatie. Grote kans dat iemand ook sneller naar snoepjes, koekjes en hapjes grijpt. Allemaal gevolgen van het stoppen met roken. 

Gemis

Naast het fysieke gemis is er ook een mentaal gemis: iemand is gewend om te roken, misschien al jarenlang. Sommige rokers roken vooral als ze gespannen zijn, anderen juist als het ergens gezellig is. Als je stopt met roken, dan mis je het juist op die momenten.

Ga bewegen

Als je stopt met roken, is het moeilijk om niet in de oude gewoonte te vervallen. Bewegen is belangrijk als afleiding en voor de ontspanning. Door te sporten kunnen extra kilootjes vermeden worden en tegelijkertijd bevordert het de stoelgang. Fietsen naar het werk, een halte eerder uit de bus stappen dan gebruikelijk en de auto niet gebruiken voor kleine ritjes zorgt ervoor dat je gemakkelijk vijf dagen per week een half uur intensief beweegt.

Ineens stoppen

Uit onderzoek blijkt dat in één keer stoppen met roken beter lukt dan wanneer iemand het probeert af te bouwen. Adviseer dan ook alle rookwaar weg te gooien. Eventueel kunnen nicotinevervangende middelen je klant helpen om te wennen aan een leven zonder roken, terwijl hij of zij nog wel nicotine binnenkrijgt.

Nicotinevervangende middelen

Sommige mensen lukt het om zonder hulpmiddelen te stoppen, maar als iemand veel rookt, maken de ontwenningsverschijnselen het moeilijk om te stoppen.  Nicotinevervangende middelen, zoals kauwgom, pleisters, zuigtabletten of spray, kunnen helpen deze periode te overbruggen. De kans dat het stoppen lukt, is dan groter.

Nicotinekauwgom

De nicotinekauwgom werkt snel, maar kort. Adviseer om de kauwgom te gebruiken op het moment dat iemand zin heeft in een sigaret. De kauwgom moet langzaam gekauwd worden tot de smaak sterk is (na 10 tot 15 seconden). Stop dan met kauwen tot de smaak verdwenen is  dit duurt ongeveer een minuut. Klem in die tijd de kauwgom tussen de kiezen en het wangslijmvlies. Het slijmvlies neemt de nicotine op. Ga daarna weer door met kauwen. Herhaal dit gedurende een halfuur. In het kwartier voor het gebruik van de kauwgum en tijdens het kauwen kan beter niets gegeten of gedronken worden.

Nicotinepleister

De nicotinepleister werkt langzaam en geleidelijk. Plak de pleister 's ochtends op de bovenarm, buik, rug of heup. Verwijder de pleister voor het slapengaan. De huid moet droog en bij voorkeur onbehaard zijn. Kies steeds een andere plakplaats. Plak pas na vijf dagen weer op dezelfde plaats. De nicotine wordt door de huid opgenomen. De nicotine wordt geleidelijk afgegeven aan het lichaam. Zo krijgt het lichaam steeds een constante dosis nicotine binnen. Op deze manier beschermt de pleister je tegen het sterke verlangen naar een sigaret, bijvoorbeeld als je wakker wordt.

Mondspray en zuigtabletten

De nicotine-inhaler en -mondspray worden gebruikt bij trek in een sigaret of wanneer er normaal gesproken een sigaret gerookt zou worden. Gebruik eerst één inhalatie of verstuiving; als de hunkering niet verdwijnt binnen een paar minuten, kan een tweede inhalatie of verstuiving gebruikt worden. De dosering van de zuigtabletten gaat ook op basis van behoefte. Ze zijn geschikt voor mensen die actief willen stoppen met roken en het stoppen met roken zelf in de hand willen hebben. Als ze een moeilijk moment hebben, nemen zij een zuigtablet in de mond. De maximale dosering is afhankelijk van de hoeveelheid nicotine per zuigtablet.

Let op!

Nicotinevervangende middelen kunnen gebruikt worden vanaf de eerste stopdag. Het gebruik is echter af te raden, wanneer de klant hartklachten of een beroerte heeft gehad. Zwangere vrouwen kunnen beter geen nicotineproducten gebruiken. In deze gevallen verwijs je de klant naar de huisarts. Het voortzetten van de behandeling met een van bovenstaande zelfzorgmiddelen is niet zinvol wanneer je klant na één maand niet opgehouden is met roken.

Zelfzorg.nl

Adviseer altijd eerst de bijsluiter te lezen. Zo voorkom je onder andere dat iemand te veel nicotinevervangers gebruikt. Op www.zelfzorg.nl kun je de bijsluiters van de verschillende producten alvast lezen. Ook kun je met de Zelfzorg-app de streepjescode van een product scannen en de originele bijsluiter downloaden en bekijken zonder de verpakking te hoeven openen. De app is gratis en is geschikt voor zowel de iPhone als Android-telefoons.

Bron: Tekst: Anne-Marie Huikeshoven, Zelfzorg.nl
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017