Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Gezond>Zelfzorg: Voedingssupplementen voor kinderen

Gezond

Zelfzorg: Voedingssupplementen voor kinderen

11 augustus 2015
Deel met je vrienden
 
Zelfzorg: Voedingssupplementen voor kinderen

Ons lichaam is over het algemeen niet in staat zelf vitaminen aan te maken. Vitaminen krijgen we daarom voornamelijk binnen via ons eten. Voor sommige risicogroepen, zoals chronisch zieken, rokers, zwangere vrouwen, baby’s en ouderen adviseert de Gezondheidsraad een minimale aanvulling van bepaalde vitaminen en mineralen. Voor alle kinderen is het belangrijk om vitamine K en vitamine D aan te vullen. Er zijn ook speciale multivitaminen voor kinderen, met bijvoorbeeld omega-vetzuren om het concentratievermogen te bevorderen.

Vitamine K

Vitamine K zorgt voor de bloedstolling, maar ook voor een aantal andere functies zoals de botstofwisseling. Heb je een tekort aan vitamine K dan kan een wondje – inwendig of uitwendig – een ernstige bloeding worden. Voor een deel haal je vitamine K uit groene groente zoals broccoli en spinazie. Het overige deel wordt in de darm geproduceerd door darmbacteriën.

Pasgeboren kinderen eten nog geen groente en hebben via de placenta niet voldoende vitamine K meegekregen om ze te beschermen, dus moeten zij er op een andere manier aan komen. Direct na de geboorte krijgen baby’s daarom een dosis vitamine K waar ze het even mee uit kunnen houden. Daarna is het de bedoeling dat baby’s het via de flesvoeding of als supplement naast de borstvoeding binnenkrijgen. Baby’s van 8 dagen tot 3 maanden moeten dagelijks 150 microgram vitamine K binnenkrijgen. 

Vitamine D

Vitamine D is voor een aantal zaken belangrijk. Het helpt bij het in stand houden van normale botten en tanden, het helpt de weerstand op peil te houden, het speelt een rol bij de werking van spieren en het bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor. De meeste mensen krijgen een derde deel van hun vitamine D binnen via voeding – vette vissoorten zoals paling, zalm en makreel bevatten vitamine D. Twee derde deel vitamine D kan je lichaam onder invloed van zonlicht zelf aanmaken.

Voor kinderen tot 4 jaar beveelt de Gezondheidsraad dagelijks 10 microgram extra vitamine D aan. Kinderen komen namelijk niet genoeg in de zon om voldoende vitamine D aan te maken. In principe kun je via de zon alleen in de zomer voldoende vitamine D aanmaken, maar als je een antizonnebrandmiddel vanaf factor 8 gebruikt maak je al bijna geen vitamine D meer aan.

Een tekort aan vitamine D leidt tot afwijkingen in het skelet – zoals osteoporose of botontkalking –, een slecht gebit en spierkrampen. Dit komt doordat de opname van calcium en de opbouw van de botten trager verloopt als er te weinig vitamine D in het lichaam aanwezig is. Aanvullen dus!

LET OP: van vitamine D kun je ook te veel binnenkrijgen. Het is daarom belangrijk om je aan de geadviseerde hoeveelheden te houden. De veilige bovengrens van vitamine D-inname is voor kinderen tot 1 jaar 25 microgram. Voor kinderen van 1 tot en met 10 jaar is dit 50 microgram. 

Multivitaminen

De meeste voedingssupplementen bestaan uit combinaties van vitaminen en mineralen, zogenaamde multivitaminen. Als er sprake is van een tekort aan een bepaalde vitamine, kan dat een gevolg zijn van eenzijdige of onvolwaardige voeding. Het is zeer waarschijnlijk dat er dan ook tekorten zijn aan andere voedingsstoffen. Eet een kind bijvoorbeeld net zoals de ouders veganistisch, dan is het belangrijk om vitamine B12 aan te vullen omdat dit voornamelijk in dierlijke producten zit.

Er zijn speciale multivitaminen voor kinderen. Ze zijn er als kauwtabletten, gummies, in vloeibare vorm of gewoon als tablet. Let bij de verkoop van voedingssupplementen goed op de leeftijd van kinderen om zo het juiste product te kunnen adviseren.

Omega-vetzuren

Kinderen hebben soms moeite om zich voor langere tijd te concentreren. Dat kan door allerlei factoren veroorzaakt of bemoeilijkt worden. Het is goed om te weten wat de oorzaak is van concentratieproblemen. Soms is de oorzaak tijdelijk, bijvoorbeeld door een verhuizing. Maar het kan ook zijn dat je kind meestal ‘s morgens of juist ‘s middags moeite heeft met de concentratie, of dat de problemen zich voordoen direct na een pauze waarin er lekker gespeeld kon worden. Oefenen met het vasthouden van concentratie kan zorgen voor een verbetering. Ook zijn er voedingssupplementen met omega 3-vetzuren (EPA en DHA) en omega 6-vetzuren (GLA) die een gunstige invloed kunnen hebben op druk gedrag en daarnaast het concentratievermogen bevorderen.

De groeikalender

Op Zelfzorg.nl kun je de groeikalender-app downloaden, dé kalender voor ouders van pasgeboren kindjes! Hier vind je alle nodige informatie over de baby en alle ontwikkelingen die gaan plaatsvinden. Op momenten dat er veel gebeurt in het leven van 0- tot 2,5-jarigen, staat er een nieuw bericht klaar met informatie. In de app kom je verder leuke weetjes en nuttige tips tegen, alles over veelvoorkomende kinderkwaaltjes en wat je er aan kunt doen.

Bron: Tekst: Anne-Marie Huikeshoven, Zelfzorg.nl
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 

Bekijk ook:

Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017