Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Gezond>Zo gezond als een vis!

Gezond

Zo gezond als een vis!

22 juli 2014
Deel met je vrienden
 
Zo gezond als een vis!
Het kan weer: een nieuwe haring happen! Er zijn veel mensen met mij die dat heerlijk vinden. Toch eten nederlanders veel te weinig vis. Het advies is om één tot twee keer in de week een visje op het menu te zetten. En dan met name vette vis. En daarmee bedoel ik niet gefrituurde kibbeling met vette knoflooksaus, maar wel een moot zalm uit de oven of een haring met uitjes. Dat advies wordt door bijna niemand opgevolgd.
 

Omega 3-vetzuren

Vis eten is zo belangrijk vanwege de omega 3-vetzuren die erin zitten. Nog specifieker gaat het om: EPA en DHA. Vooral vette vis, zoals makreel, zalm, paling, haring, sardines en forel, zijn rijk aan visolie. Vissen kunnen EPA en DHA niet zelf maken, maar halen het uit algen.
 

Visolie

Visolie is goed voor ons lichaam. Er zijn sterke aanwijzingen dat het extra bescherming geeft tegen hart- en vaatziekten. De Gezondheidsraad adviseert daarom twee keer per week vis te eten, waarvan ten minste één keer per week vette vis. Zo zorg je dat je de geadviseerde hoeveelheid visvetzuren van 450 mg per dag binnenkrijgt.
 

Voor baby’s en kinderen

Het belang van visolie begint al voor de geboorte. Visolie speelt namelijk een rol bij de ontwikkeling van het gezichtsvermogen en het zenuwstelsel van ongeboren baby’s. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat het een gunstig effect op de cognitieve ontwikkeling. Voor zwangere vrouwen is het daarom extra belangrijk om regelmatig vis te nemen, of te kiezen voor een supplement. Als het kind eenmaal is geboren, blijft visolie van invloed. Op het leergedrag bijvoorbeeld. Ook is er mogelijk een gunstig effect van het slikken van Omega-3-vetzuren op depressiviteit. Verder zijn er aanwijzingen dat het slikken van vetzuren positieve effecten heeft op gedragsstoornissen, zoals ADHD.
 

Ontstekingsremmend

Omega-3-vetzuren hebben een ontstekingsremmende werking. Deze eigenschap kan op verschillende manieren een rol spelen in het lichaam. Bijvoorbeeld bij aandoeningen, zoals reumatische artritis, kunnen supplementen met visolie gunstige effecten hebben. Tot slot biedt visolie mogelijk bescherming tegen borstkanker en kanker van de dikke darm.
 

Gezond

Opeens begrijp ik de uitdrukking ‘zo gezond als een vis’ nog beter. Of moet het misschien zijn ‘zo gezond VAN een vis?’ Hoe dan ook, ik raad iedereen aan om regelmatig vis te eten of om te kiezen voor een aanvulling in de vorm van een supplement. Ik kan niet wachten om mijn eerste haring te eten. En daarna lekker een stuk te gaan zwemmen in de zee. Gezonder kan niet! 
Bron: Lijfblad 05
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017