Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Mooi>Afvallen zonder dieet

Mooi

Afvallen zonder dieet

17 februari 2016
Deel met je vrienden
 

Ben jij dit nieuwe jaar begonnen met extra veel goede voornemens, gezonder leven, een paar kilo afvallen misschien? Inmiddels zijn we weer een paar weken verder en het kan soms lastiger zijn dan het lijkt. Leg de lat voor jezelf niet te hoog.

Andere levensstijl

Eén derde van de Nederlanders met goede voornemens, zoals afvallen, houdt zich er ook aan. Voor de meesten van ons is het erg lastig om vol te houden. Wil je gezonder leven of afvallen, wees dan streng, maar ook lief voor jezelf. Houd het eten leuk, schakel eventueel hulp in van een professional of een huisgenoot die je stimuleert. Helpt het voor jou mentaal gesteund te worden? Kies dan een manier die bij jóu past. Leg de lat niet te hoog, kleine veranderingen doorvoeren hebben meer effect voor later. Het gaat om een verandering van levensstijl: afnemen in gewicht kun je wel op je buik schrijven, als je daarnaast niet extra slaapt, meer beweegt en (eet)stress vermijdt.

Eet bewust

We eten om ons lichaam te voeden, de motor te laten draaien om zo te kunnen doen wat we willen doen. De slogan ‘je bent wat je eet’ komt regelmatig voorbij. Voedingstoffen die we binnenkrijgen, zorgen ervoor dat onze lichaamscellen vervangen worden. Eet het liefst zo min mogelijk verpakte producten en áls je iets eetbaars uit een verpakking haalt, check dan altijd eerst het etiket. Vraag je af wat de ingrediënten zijn: is het onherkenbaar, eet het dan niet. Stop met suiker en alle andere mooie benamingen voor hetzelfde gif…. Eet liever goede, koudgeperste vetten, vooral de onverzadigde variant, zoals in extra vierge olijfolie, noten, zaden en pitten. Vermijd transvetten die bijvoorbeeld in snacks, gebak en koek zitten. 

Drink gezond

Naast het eten is het ook niet onbelangrijk je bewust te zijn van wat je drinkt. Het feit dat we ongeveer voor 70 procent uit vocht bestaan, zegt genoeg. Behalve door het drinken van voldoende water krijgen we ook vocht binnen via groente en fruit. Doe rustig aan met fruitsappen. Omdat er weinig vezels in geperste sappen zitten, wordt de bloedsuikerspiegel sneller uit balans gebracht. Door langzame (volkoren) koolhydraten, voldoende eiwitten en goede vetten te eten blijft de bloedsuikerspiegel in balans en geeft het je een g(ev)oed gevoel.

Regelmaat is belangrijk

Plan de hoofdmaaltijden met regelmaat en sla geen maaltijd over. Vooral het ontbijt is uiterst belangrijk. Ga daarbij niet onrealistisch kleine porties eten, want dat wakkert de drang naar snaaien juist aan. Als je wilt afvallen, moet je de grootte van je maaltijd gedoseerd afbouwen tot een hoeveelheid die in beide handpalmen past. Houd je doelen steeds voor ogen, varieer zo veel mogelijk en kauw elke hap goed. Wees je bewust van wat je eet, maar eet met plezier!

Bron: Test: Annemarije Roos, voedingsexpert
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 6

Lijfblad 6 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB06-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017