Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Mooi>Alles over parfum

Mooi

Alles over parfum

10 maart 2014
Deel met je vrienden
 
Parfum is iets persoonlijks, een geur past bij je of niet. Zelfs een parfum die je bij iemand anders heerlijk vindt ruiken, kan bij jou heel anders uitpakken. Een parfum kiezen die het best bij je past, is dan ook belangrijk. Zo adviseer je de meest geschikte parfum aan jouw klanten!
 

Wat is parfum?

Parfum is een vloeistof met een mengsel van verschillende geurstoffen in een oplosmiddel. Bij de meeste parfums is dat oplosmiddel alcohol, maar er zijn ook parfums die van vettige stoffen zijn gemaakt. De meeste parfums bevatten kleurstoffen en fixatiemiddel, dat ervoor zorgt dat de geur niet te snel vervliegt. Alcohol verdampt na het opspuiten van een parfum, daarna blijven de geurbestanddelen achter op de huid en deze blijf je een tijdje ruiken. 
Er zijn vier verschillende concentraties parfum: 
  • parfum. Dit bestaat voor 20 tot 40 procent uit geurbestanddelen. Dit is de puurste vorm en is daardoor ook het duurst. Een paar druppels zijn al genoeg voor de hele dag; 
  • eau de parfum. Dit bestaat voor 10 tot 20 procent uit geurbestanddelen. Het geeft een langhoudende geur en kost over het algemeen minder dan parfum. Er hoeft dan ook niet veel van te worden opgespoten; 
  • eau de toilette. Dit bestaat voor 5 tot 10 procent uit geurbestanddelen en is de populairste en meest voorkomende vorm van parfum. Het geeft een veel lichtere geur en houdt ook minder lang dan bovengenoemde versies. Halverwege de dag kan er eventueel bijgespoten worden om de geur te versterken; 
  • eau de cologne. Dit bestaat voor 2 tot 3 procent uit geurbestanddelen. Deze waterige substantie wordt gedurende de dag gebruikt op onder andere de huid, in een zakdoek of op het kussen. 

Opbouw van parfum

Nagenoeg alle parfums bestaan uit drie lagen geurnoten: topnoten, hartnoten en basisnoten.
 
Topnoten zijn de geuren die je het eerste ruikt wanneer je de parfum hebt opgespoten. Dit is dus eigenlijk de geur die een klant ruikt bij het testen van een parfum. Topnoten worden ook wel ‘verkoopnoten’ genoemd. De specifieke geur is na enkele minuten verdwenen en is dus vooral bedoeld om de aandacht te trekken. Veel gebruikte topnootgeuren zijn onder andere citrus en gember. 
 
Hartnoten zijn de geuren die je ruikt wanneer de topnoten - bijna - zijn verdwenen. Vrijwel alle bloemengeuren zijn hartnoten. Deze noot is misschien wel het belangrijkste deel van het parfum.
 
Basisnoten zijn de geuren die overblijven als ook de hartnoten na één a twee uur niet meer te ruiken zijn. Dit zijn zware noten die vaak urenlang een geur af kunnen geven en vormen dan ook de basis van een geur. Veelal zijn dit diepe geuren, zoals honing en sandelhout. De basisnoten worden ook wel gebruikt om de hartnoten te versterken.
 

Bij iedereen anders

Je hebt vast weleens meegemaakt dat je bij een vriendin een geurtje rook dat je heerlijk vond, maar bij jezelf helemaal niet zo lekker. Dit komt doordat iedere huid anders op een parfum reageert. Hierbij spelen het huidtype, de lichaamstemperatuur, de hormoonspiegel, eventueel medicijngebruik en de zuurtegraad - pH-waarde - van je huid een belangrijke rol. Ook tijdens de menstruatiecyclus en de zwangerschap kan de huid - en daardoor ook de geur van een parfum - iets veranderen. Bovendien versterkt parfum je eigen, natuurlijke geur. Daarom is het belangrijk om klanten parfum altijd te laten ruiken op hun eigen huid en niet uit de fles of op een papiertje. 
 

Parfum testen 

  • Laat klanten bij het testen niet alleen aan het flesje ruiken, dan ruik je voornamelijk de alcohol en de topnoot van de parfum. Ook ruikt een geur anders op elke huid. 
  • Vertel bij het testen dat de klant de polsen niet over elkaar heen moet wrijven, zo beschadigen de geurmoleculen en verandert de geur. 
  • Zet een potje met koffiebonen klaar. Bij het ruiken van verschillende geuren kun je op een gegeven moment geen onderscheid meer maken. Koffiebonen neutraliseren de geur, waardoor jij je klant gerust verder kunt laten ruiken. 

Parfumadvies geven 

Door klanten een aantal vragen te stellen, kun je gemakkelijker een geschikte geur uitkiezen. 
 
1. Vraag naar de gelegenheid
Over het algemeen draag je overdag een lichtere geur dan ‘s avonds. Vraag dus of de geur voor alledaags gebruik is of voor bijzondere gelegenheden. Ook dragen veel mensen in de zomer een lichtere geur zonder alcohol, dan in de winter. Zo help je de klant niet alleen een keuze te maken uit de soort geur, maar ook uit de concentratie van geurstoffen. 
 
2. Constante geur of niet?
De meeste geuren zijn opgebouwd als een piramide en bevatten topnoten, hartnoten en basisnoten. Deze geuren ontwikkelen zich gedurende de dag, waardoor de parfum licht van geur kan veranderen. Bij een zogeheten ‘ronde geur’ blijven alle ingrediënten de gehele draagtijd aanwezig. Dezelfde geur kan soms tegen gaan staan, er zijn dan ook meer piramidegeuren dan ronde geuren. Vraag of een klant de voorkeur geeft aan een geur die zich in de loop der tijd ‘ontwikkelt’, of aan een geur die constant blijft.
 
3. Hoe bevalt de geur?
Dit kun je meestal direct zien aan het gezicht van een klant. Probeer daarna om de klant met woorden aan te laten geven wat hij of zij van de geur vindt. Waar doet de geur aan denken? Een bepaalde sfeer, een kleur of een bepaald gerecht zijn vaak makkelijke vergelijkingen om te maken. 
 
Met deze vragen leid je het gesprek naar een volgende geurronde, totdat je samen de juiste geur hebt gevonden. 
 
Het volledige artikel lees je in Lijfblad 2.
 
Bron: Lijfblad 2
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 6

Lijfblad 6 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB06-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017