Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Mooi>Eerste hulp bij haaruitval

Mooi

Eerste hulp bij haaruitval

09 september 2014
Deel met je vrienden
 

Vijftig tot honderd haren. Het klinkt veel, maar het is een normaal aantal om per dag te verliezen. Heb je opeens veel meer haren in je handen dan normaal na het stylen van je kapsel? Dan kan het zijn dat je last hebt van tijdelijke haaruitval.

Oorzaken van haaruitval

Wanneer van ziekte of erfelijke haaruitval  Alopecia Androgenetica  geen sprake is, is de haaruitval waarschijnlijk van tijdelijke aard. Het is zaak de veroorzaker op te sporen, zodat de haargroei zich kan herstellen en je klant weer rondloopt met een volle haardos. Om er achter te komen wat de oorzaak is van haaruitval, kun je je klant vragen naar een aantal punten.

IJzertekort

Naast een futloos gevoel, is haaruitval één van de symptomen van een tekort aan ijzer. Met name vrouwen tijdens de menstruatie, mensen onder de 22 jaar, vegetariërs, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, hebben hier meer kans op. 

Je klant kan, afhankelijk van de oorzaak, het ijzertekort zelf aanvullen door in elk geval genoeg voedsel te eten dat ijzer bevat. Rood vlees, vis, gevogelte en bladgroenten zijn bijvoorbeeld erg goed bij te weinig ijzer. Tijdens de menstruatie kan een ijzertekort aangevuld worden met ijzertabletten. De huisarts kan vaststellen of er inderdaad sprake is van een ijzertekort.

Stress

Niet alleen je gewicht en huid kunnen lijden onder stress. Ook haarverlies is een mogelijk gevolg van een veel te druk leven. Is er sprake van stress, dan is de oplossing eenvoudig: meer relaxen en voldoende slapen. Daarnaast kan een hoofdhuidmassage helpen. Dit werkt niet alleen ontspannend, maar zorgt ook voor een betere doorbloeding van de hoofdhuid. Dit heeft weer een goed effect op de haargroei, waardoor er minder haar zal uitvallen. 

Crashdieet

In korte tijd veel afvallen is zwaar voor het lichaam. Drastisch minder eten kan tijdelijk meer haarverlies tot gevolg hebben. Ook een dieet volgen waarbij je te weinig vitaminen en mineralen binnenkrijgt, kan de oorzaak zijn. De oplossing: vermijd extreme diëten en eet op een manier die goed is voor je gehele gezondheid, inclusief die van je haar.

Teveel vitamine A

Vitamine A wordt vaak genoemd als vitamine die zorgt voor een gezonde hoofdhuid. Maar pas op: een teveel van deze vitamine stimuleert juist haarverlies. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A ligt tussen de 700 en 900 microgram per dag.

Hormonen

Een zwangerschap, de overgang of het nemen van de pil  of juist het stoppen ermee  zorgen allemaal voor een verandering in de hormoonhuishouding. Een verandering die helaas ook kan leiden tot meer haarverlies. 

In het geval van een zwangerschap wordt het haar door veranderingen in de haargroeicyclus en de invloed van hormonen bij sommige geluksvogels veel voller. Andere vrouwen merken juist dat ze steeds meer haren verliezen. Na de bevalling herstelt de hormoonbalans zich. De extra volle bos haar dunt wat uit, of de haaruitval wordt juist minder.

Let op: haar reageert vertraagd. In geval van stress of een crashdieet kan het zijn dat het haar pas drie maanden later reageert door uit te vallen.

De haargroeicyclus

Elke haarfollikel doorloopt steeds een bepaalde cyclus: 

  • de groeifase;
  • de overgangsfase;
  • de rustfase.

De groeifase van een hoofdhaar duurt zo’n drie jaar, hierna breekt de overgangsfase aan waarin de groei stopt en de haar niet meer zo stevig in het haarzakje zit. In de rustfase die hierop volgt, valt de haar uit, waarna er weer een nieuwe haar geproduceerd wordt. Deze drie fasen lopen door elkaar heen, zodat er evenwicht is tussen het aantal haren dat in de groeifase is  en dus groeit  en het aantal haren dat in de rustfase zit  en dus uitvalt. Op die manier heb je normaal gezien geen kale plekken en blijft de haardichtheid mooi constant.

Haar in cijfers

Honderd haren per dag verliezen normaal? Het klinkt misschien als een hele bos, maar dat valt wel mee. Zeker als je het vergelijkt met het totale aantal haren dat op je hoofd groeit.

  • Blondines hebben de meeste haren: gemiddeld ongeveer 150.000. Dit valt niet altijd op, want blonde lokken zijn ook het dunst.
  • Mensen met zwart of bruin haar hebben zo’n 110.000 haren, maar zijn ook vaak gezegend met een dikke bos.
  • Roodharigen bezitten over het algemeen de minste haren: gemiddeld 90.000. Wel hebben ze een sterke haarstructuur.
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 

Bekijk ook:

Lijfblad 6

Lijfblad 6 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB06-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017