Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Mooi>In shape!

Mooi

In shape!

20 mei 2015
Deel met je vrienden
 

Een gezonde leefstijl is de basis voor een gezond gewicht. Maar als je niet weet waar je precies op moet letten, makkelijk bezwijkt voor de verleidingen van lekker snacken tussendoor en liever in de zon ligt dan naar de sportschool gaat, dan wordt het lastig om op gewicht te blijven. Alles wat we eten en niet verbranden, wordt in ons lichaam omgezet in vet en opgeslagen in vetcellen. Om dat vet weer kwijt te raken, is een hele opgave. Je kunt het dus maar beter voor zijn.

Anders leven

Als iemand eenmaal te zwaar is, dan zijn regelmatig bewegen en verstandig eten de belangrijkste maatregelen om terug te komen op het juiste gewicht. Sporten is een extra intensieve manier van bewegen die ervoor kan zorgen dat er veel vet verbrand wordt. Zowel voor verstandig eten als voor bewegen geldt dat het belangrijk is om dit vol te houden. Veel mensen volgen een tijdje een dieet en bezoeken een tijdje de sportschool, maar vallen daarna terug in hun oude patroon. Dit oude patroon moet men zien te doorbreken en vervangen door een nieuw patroon. Vervangen door een andere manier van leven dus eigenlijk. Het kost even moeite, maar je krijgt er veel voor terug: wie een goed gewicht heeft, zit lekkerder in zijn vel, voelt zich fitter en kan zich makkelijker bewegen. 

Minder en verstandiger

Hoe is een ander eetpatroon te realiseren? Het gaat er vooral om minder en verstandiger te eten. Verstandig wil zeggen: eet gezonde maaltijden en geen tussendoortjes. Zo is het goed om de dag te beginnen met een stevig ontbijt waarin veel vezels zitten. Denk hierbij aan muesli of havermout. Het eten van een vezelrijke maaltijd geeft een vol gevoel, waardoor je minder eet en ook minder tussendoor snaait. Er zijn trouwens ook gezonde tussendoortjes, zoals fruit.

Vetten

Vaak wordt gezegd dat je vetten moet mijden. Maar vetten zijn niet alleen slecht. Er zijn vetten die gezond zijn en die je nodig hebt, bijvoorbeeld de vetten in noten of vette vis zoals zalm. Om bij de maaltijd minder te eten kun je trucjes toepassen. Je kunt bijvoorbeeld minder opscheppen - dat lukt goed door kleinere borden te gebruiken - en langzamer eten, bijvoorbeeld door met mes en vork te eten. In Lijfblad nummer 1 besteedden we al aandacht aan gezond afvallen. In dat nummer kun je de tips nog eens teruglezen.

Hulp

Bij verstandig eten komt de schijf van vijf om de hoek kijken. Iemand die lijnt, moet ook zorgen dat hij of zij voldoende vitaminen en andere essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. Dat kan best moeilijk zijn als je minder eet. Daarnaast kun je natuurlijke producten aan je dieet toevoegen die helpen bij de vetverbranding of bij het handhaven van een stabiele suikerspiegel. Artisjokken bevatten bijvoorbeeld het stofje cynarine, dat vetverbranding stimuleert. Chromium zorgt voor goede verbranding van vetten en koolhydraten en helpt bij het stabiel houden van de suikerspiegel, zodat je minder gauw weer trek krijgt. Ook zijn er momenteel allerlei detoxkuren verkrijgbaar die ongewenste stoffen die bij het verbranden van vet vrijkomen, kunnen verwijderen uit het lichaam. 

Advies

Geeft een klant aan dat hij of zij probeert af te vallen? Voor jou als drogisterijmedewerker is het dan belangrijk om goed te luisteren en ook verder te vragen. Wat is zijn of haar doel? En geef aan dat het belangrijk is dat de klant zich bewust wordt van wat hij of zij eet en drinkt, en een nieuw eet- en bewegingspatroon probeert te vinden.

Tips

  • Schrijf op wat je gedurende de dag eet en drinkt. Zo kun je uitrekenen hoeveel calorieën je binnenkrijgt.
  • Eet rustig en langzaam en eet niets meer in de drie uur voordat je gaat slapen.
  • Eet zoveel mogelijk thuis. Zo heb je beter in de hand wat je eet.
  • Slaap voldoende en vermijd stress.
  • Blijf zoeken naar nieuwe tips. Zo kun je uitproberen wat voor jou het beste werkt.
Bron: Tekst: Claudia Demmers
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 6

Lijfblad 6 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB06-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017