Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Mooi>Nagels en voeding

Mooi

Nagels en voeding

09 november 2014
Deel met je vrienden
 

Een tekort aan vitaminen en mineralen kan er voor zorgen dat onze nagels er heel anders uit gaan zien. Dus ook voor onze nagels is een goede voeding belangrijk. Door gevarieerd te eten gaan niet alleen onze nagels er veel mooier uitzien, maar ook onze huid en haren. Als je je goed voelt van binnen, dan straal je van buiten.

Gezonde voeding

Het belangrijkste is de afwisseling in je voedingspatroon. Gebruik in elk geval weinig tot geen suiker. Suiker maakt niet alleen onze huid dof, maar ook onze nagels. Om over het effect op onze organen nog maar te zwijgen. Dus geen suiker meer in je koffie en thee. Maar let ook op andere dranken, wees je er bewust van waar allemaal suiker in zit. Zorg daarnaast dat je gevarieerd eet, veel fruit en groente. Zorg er ook voor dat je drie maaltijden op een dag eet en maximaal drie keer iets tussendoor. Als je een gevarieerde voeding hebt, kom je geen vitaminen en mineralen tekort. 

Calciumtekort

‘Heb je witte vlekjes in je nagel? Dan heb je een gebrek aan calcium.’ Hoe vaak ik deze fabel al niet gehoord heb! Dit is dus echt niet waar. De nagel bevat maar 0,002 procent calcium. Een nagel bestaat vooral uit het eiwit keratine. Wat zijn die witte vlekjes dan wel? Het zijn luchtbelletjes onder de nagel. Die luchtbellen ontstaan tijdens de groei van de nagel, als de nagel nog niet zichtbaar is. Als je je vinger stoot, dan ontstaat er in het groeiproces een luchtbel. Het kan dus wel vier of vijf weken later tevoorschijn komen.

B-vitaminen

Vooral de B-vitaminen zijn erg belangrijk voor de groei en ontwikkeling van de nagel. Vitamine B zorg voor een goede conditie van je nagels. Vitamine B8, beter bekend als biotine, is een goede bouwsteen voor onze nagels. Het zit onder andere in orgaanvlees, zoals nieren en lever, en in eidooiers. Kleinere hoeveelheden vind je in peulvruchten, pinda’s, rijst en sojabonen. De andere B-vitaminen die goed zijn voor de nagels zijn B2, B3 en B5. Deze vitaminen zitten in vlees, brood, zuivel en in onze groenten.

Selenium en zink

Selenium en zink zijn erg belangrijk voor het behoud van mooie en gezonde nagels. Selenium is vooral aanwezig in orgaanvlees - nieren en lever - en in vis en schelpdieren. Ook granen zijn rijk aan selenium. Zink komt vooral voor in vis, zoals haring, in bruin brood, vlees, peulvruchten en rijst. Het eten van een volkoren broodje of een visje is voldoende voor mooie nagels. Adviseer je klant dus regelmatig volkoren brood te eten of een visje te eten. Daar worden de nagels mooier van.

Scheurende nagels

Gescheurde nagels ontstaan vaak door een tekort aan vocht. Veel water drinken helpt. Daarnaast helpt het om tijdens een schoonmaakklusje handschoenen aan te trekken. Want als je met je handen in het water en de bijtende schoonmaakmiddelen zit, wordt er veel vocht aan de nagels onttrokken. Blijven ze toch in laagjes afbrokkelen? Dan kan een nagelmaskertje helpen. Bijvoorbeeld de Trind Nail Balsem. Ook verkeerd vijlen is een veel voorkomend probleem bij scheurende nagels. Hoe vijl je goed? Van binnen naar buiten. Dat betekent vanuit de beide zijkanten van de nagel naar het midden. Als je verkeerd vijlt, voelt dat raar. Het gebruik van een glazen vijl kan uitkomst bieden. 

Gezonde nagels

Een gezonde nagel groeit zo’n 0,05 tot 1,3 millimeter per week. Een gezonde nagel is roze met een wit halve maantje. Gezonde nagels zijn een beetje flexibel.

Bron: Lijfblad 07 / Yvonne Bijkersma
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 

Bekijk ook:

Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017