Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Mooi>Vet (is) goed!

Mooi

Vet (is) goed!

17 juni 2016
Deel met je vrienden
 

De magere tijden zijn voorbij, roomboter mag weer en een handje ongebrande noten per dag ook. Gelukkig maar, want vet geeft smaak, zorgt voor een verzadigd gevoel en is een bouwstof voor onze cellen. Het is even wennen aan het idee, maar lightproducten zorgen alleen voor vulling en bevatten geen goede voedingsstoffen. Zo zitten vetvrije voedingsmiddelen vaak vol met geraffineerde suiker en ballaststoffen. Daar heeft het lichaam niets aan. Maar terug naar de vetten. Je hebt drie soorten vetzuren: verzadigd – en die zijn écht niet zo verkeerd als gedacht wordt –, onverzadigd en transvetzuren. Wat zijn belangrijke kenmerken?

Onverzadigd

Ons lichaam is erg afhankelijk van onverzadigde vetzuren, omdat deze essentieel zijn. We moeten ze eten, want we kunnen ze niet zelf aanmaken. Onze hersenen bijvoorbeeld bestaan vooral uit vetten. Een gezond brein is dus erg afhankelijk van de aanvoer van deze goede bouwstoffen. Omega 3 is overigens belangrijker dan omega 6; zorg dus dat je voldoende omega 3 binnenkrijgt. Lijnzaadolie bevat veel omega 3-vetzuren. Je kunt bijvoorbeeld elke dag één eetlepel – koude – lijnzaadolie gebruiken, door salade of yoghurt. Lijnzaadolie kun je maximaal één maand bewaren. Voeg bij het openen wat citroensap toe en bewaar de olie in de koelkast. Omega 9 krijgen we al snel voldoende binnen en daar hoef je dus niet extra van te nemen.

Verzadigd

Er wordt soms beweerd dat alle verzadigde vetten verkeerd zijn. We hebben ze weliswaar minder nodig dan onverzadigde vetzuren, maar ze mogen niet ontbreken in ons voedingspatroon. Verzadigd vet zit vooral in dierlijke producten zoals vlees, zuivel en boter. De plantaardige varianten zijn cacao en kokos. Zorg dat deze producten in kleine hoeveelheden op je menu staan; dat geldt ook voor wie wil afvallen.

Transvetten

Van nature zitten transvetten in kleine hoeveelheden in een aantal dierlijke producten zoals melk. Door bewerkingsprocessen bevatten veel producten uit de fabriek geharde (trans)vetten. Bij mensen die dit veel nuttigen, kan zelfs de hormoonhuishouding verstoord raken. Transvetten staan vaak met een verborgen naam op het etiket. Zo staat er bijvoorbeeld op de verpakking:  plantaardige olie. Maar de olie is niet zichtbaar aanwezig in het voedingsmiddel zelf. Dit is bijvoorbeeld bij kant-en-klaarproducten als koekjes, gebak en chips het geval. De gouden regel is en blijft: hoe minder bewerkt en verpakt, hoe beter voor de gezondheid. Onderstaande tabel helpt om slimmere – vette – keuzes te maken! 

Minder gezonde vetten                        Betere keuze vetten 
margarine/halvarine roomboter of ghee 
zonnebloemolie koud gebruik: notenolie 
olijfolie extra vierge – eerste persing – olijfolie
frituurvet/vloeibare boter kokosolie of high oleic zonnebloemolie

 

Bron: Tekst: Annemarije Roos
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 

Bekijk ook:

Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017