Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Nieuws>Branchenieuws>Alles over... meer omzet met bijverkoop

Branchenieuws

Alles over... meer omzet met bijverkoop

17 april 2014
Deel met je vrienden
 
Alles over... meer omzet met bijverkoop
Verkopers laten vaak extra omzet aan hun neus voorbijgaan. Bijverkopen is misschien wel één van de grootste uitdagingen in de retail. Dit komt er allemaal kijken bij bijverkoop!
 

Wat is bijverkoop?

Bijverkoop valt met mooie marketingtermen te verdelen in twee vormen: cross-selling en up- selling. Beide hebben ze het doel om niet één product te verkopen, maar wel twee of drie. 
 

Up-selling

Up-selling vindt plaats als de klant iets koopt, of heeft gekocht, en de verkoper het initiatief neemt om meer van hetzelfde aan te bieden of een duurder alternatief voor te stellen. Een makkelijke manier om dit te doen is door de voordelen aan te geven wanneer de klant een grotere hoeveelheid koopt. 
 

Cross-selling

Een andere populaire techniek is ‘cross-selling’. Dan verkoop je artikelen als aanvulling op het hoofdartikel. Stel bijvoorbeeld de vraag ‘Hebt u ook gedacht aan ...?’. 
 

De juiste vragen

Veel verkopers vinden bijverkopen lastig. Dit valt te verklaren, omdat de reden tot verkoop niet authentiek aanvoelt. Je wilt een klanten niet iets ‘aansmeren’ of vragen stellen waar ze eigenlijk niet op zitten te wachten. Door echter de juiste vragen te stellen bied je een klant juist extra service. Je zult merken dat bijverkopen dan een stuk makkelijker gaat. Wat de juiste vraag is, hangt helemaal van het product en de klant af. Bedenk dan ook eerst of je het beste kunt cross-sellen, of up-sellen. Of misschien wel beide! 
 

Denk mee

Veel verkopers komen niet verder dan de vraag ‘Heeft u alles kunnen vinden?’ Alleen klanten die daadwerkelijk een product niet konden vinden, reageren hier positief op. En met bijverkoop wil je juist de vraag naar een product stimuleren. Een product waar ze zelf nog niet aan gedacht hebben. Dit doe je door met de klant mee te denken en goed te luisteren. Dat wordt vaak enorm gewaardeerd. Stel dan ook vragen die oprecht zijn en adviseer op basis van je kennis en ervaring. Niet omdat je alleen maar meer wilt verkopen. 
 

Samengevat

Goed getraind personeel kan net dat zetje geven, waardoor de klant tot aanschaf overgaat. Stel de juiste vragen, luister naar de behoefte, denk met de klant mee en weet wat je verkoopt. Met een actieve verkoophouding verhoog je niet alleen je eigen omzet, maar ook de klanttevredenheid, omdat je extra service verleent. 
 

Voorbeelden

  • Wil een klant een waterproof mascara kopen? Vraag dan of ze al de juiste remover in huis heeft (cross-selling).
  • Verkoop je een douchegel die in de aanbieding is? Attendeer de klant hier dan op (up-selling).
Bron: Lijfblad 3
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 6

Lijfblad 6 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB06-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017