Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Nieuws>Branchenieuws>Campagne CBD: 'Wie heeft er extra vitamine D no...

Branchenieuws

Campagne CBD: 'Wie heeft er extra vitamine D nodig?'

30 januari 2014
Deel met je vrienden
 
Campagne CBD: 'Wie heeft er extra vitamine D nodig?'
Op 10 februari starten de drogisterijen met het keurmerk Erkend Specialist in zelfzorg samen met het Voedingscentrum een publiekscampagne over vitamine D. De consument wordt erop geattendeerd dat sommige doelgroepen extra vitamine D nodig hebben. En niet alleen in de wintermaanden! Daarnaast wil het CBD - Centraal Bureau Drogisterijbedrijven - duidelijk maken dat de consument bij de Erkend Specialist in zelfzorg terecht kan voor goed advies over vitaminen en andere zelfzorgthema’s.
 

Wat doet vitamine D?

Voor kinderen is voldoende vitamine D belangrijk, omdat het helpt om rachitis - Engelse ziekte, een botaandoening - te voorkomen. Volwassenen hebben vitamine D nodig om botontkalking - osteoporose - en zwakke en pijnlijke botten zoveel mogelijk te voorkomen. Verder kan een tekort aan vitamine D zwakke spieren en spierkrampen veroorzaken. Met genoeg vitamine D en calcium krijgen ouderen minder vaak last van osteoporose en botbreuken en vallen ze mogelijk ook minder.
 

Adviezen

In 2012 kwam de Gezondheidsraad met een aangepast advies over welke groepen extra vitamine D nodig hebben. Maar de consument blijkt nog niet zo goed op de hoogte te zijn. Of ziet het belang er niet van in. Reden voor een campagne dus! In de tabel lees je welke groepen extra vitamine D nodig hebben. 
 

Wijzigingen sinds 2012 

  • Het geven van borstvoeding is geen reden meer om een vitamine D-supplement te nemen. 
  • Alle vrouwen tussen 50 en 70 jaar, ongeacht huidskleur of hoeveelheid zonlicht, krijgen het advies om een supplement van 10 microgram per dag te nemen. 
  • Iedereen van 70 jaar en ouder, ongeacht huidskleur of hoeveelheid zonlicht, krijgt het advies om een supplement van 20 microgram per dag te nemen. 

Goede voorbereiding

De campagne duurt twee weken. Vooraf krijgen drogisterijen met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg een setje folders en een document met veelgestelde vragen. Zo kun je je het beste op de campagne voorbereiden: 
  • Zorg dat je goed op de hoogte bent en vragen van klanten goed en vlot kunt beantwoorden. De media worden ook deze keer weer actief benaderd en klanten rekenen op goed advies, dus bespreek het onderwerp vooraf in je team! 
  • Leg de campagnefolders op een duidelijk zichtbare plek in de winkel, zodat klanten ze kunnen meepakken. Geef ze ook mee aan klanten en gebruik ze in adviesgesprekken. Zo laat je zien welke kennis je in huis hebt. 
  • Meld je aan voor de digitale nieuwsbrief Zelfzorg Info via www.drogistensite.nl en blijf altijd op de hoogte van de campagnethema’s en belangrijk zelfzorgnieuws.

Keurmerk

Alleen drogisterijen met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg kunnen vanaf nu nog meedoen met de campagnes. Het keurmerk biedt je klanten niet alleen een goede waarborg voor verantwoorde zelfzorgadvisering, je lift ook nog eens mee op de pr-acties van het CBD om de meerwaarde van het keurmerk onder de aandacht te brengen van de consument. Heeft jouw drogisterij het keurmerk nog niet? Ga dan naar www.drogistensite.nl en www. erkendspecialistinzelfzorg.nl voor meer informatie.
 
Bron: Lijfblad 1
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017