Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Nieuws>Branchenieuws>Column Dan: Is het nodig?

Branchenieuws

Column Dan: Is het nodig?

09 april 2015
Deel met je vrienden
 
Column Dan: Is het nodig?
Vandaag werk ik thuis. Dat is af en toe erg fijn. Het is koud buiten, het waait en regent en ik hoef nergens naar toe. Lekker een dagje achter de laptop. Ik kan dan flink doorwerken en doe dat het liefste op de bank met een kopje koffie erbij en op de achtergrond de tv aan. Ik kijk er niet eens naar, maar het geluid dat op zacht staat en de bewegende beelden hebben een rustgevende werking. À la valeriaan. Zo af en toe schieten natuurlijk de noodzakelijke reclames voorbij en opeens wordt mijn aandacht getrokken. Dat is natuurlijk ook het doel van de reclames!
 
Zie ik dat nu goed? Bestaat dat nu echt? Is dat echt nodig? Tandpasta’s zijn er natuurlijk in 101 smaken en varianten. Een heleboel begrijp ik daar wel van. Voor peuters en kleuters zijn er verschillende smaakjes en meisjes hebben misschien liever een tube met Barbie erop, terwijl jongens voor stoere auto’s gaan. Je kunt iets doen aan je tandsteen of aan gevoelige tanden of juist gaan voor wittere tanden. Snap ik. Maar nu komt er een commercial voorbij over tandpasta voor wittere tanden speciaal voor mannen. Nee, dat meen je niet? Gaan we nu ook tandpasta’s maken voor mannen en vrouwen apart? Zijn de tanden van mannen daadwerkelijk anders dan die van vrouwen? Ik vraag het me af en ga op onderzoek uit.
 
Online ontdek ik dat de tanden van mannen en vrouwen identiek zijn. De verschillen die er zijn, zijn vooral logisch te verklaren. Mannen roken vaker en vrouwen die kinderen hebben gekregen, hebben vaak een slechtere ‘tandconditie’. Mmm, daar zit wat in. Maar het whiteningeffect zal toch bij beide groepen hetzelfde resultaat hebben? Nou ja, er zal wel een markt voor zijn, denk ik. En klanten - lees: mannen en vrouwen - hebben graag ieder hun eigen variant.
 
Zo denk ik opeens aan de vitaminesupplementen, producten tegen grijs haar, douchegels, deodorant en zelfs de producten tegen incontinentie. Ik begrijp dat allemaal wel, maar begrijpt de fabrikant ook dat het twee maal zoveel ruimte in beslag neemt in de winkel op de plank? En dat het vaak ten koste gaat van andere producten? Vast wel, maar dan wel van een ander merk, hopen ze.
 
In het geval van de incontinentiemiddelen heb ik er alle begrip voor. Mannen en vrouwen zijn nou eenmaal anatomisch verschillend. Maar er zijn ook veel producten die exact hetzelfde zijn en alleen in een blauw of roze jasje worden gestoken, je zet er Men of Women op en je hebt twee ‘verschillende’ producten. Ach, waar maak ik me druk om, ik moet aan het werk!
 
Hou het simpel, hou het gezond!
 
Dan Oostrum
 
Bron: Lijfblad 2-2015
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017