Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Nieuws>Branchenieuws>Constante groei voor hoofdluismarkt

Branchenieuws

Constante groei voor hoofdluismarkt

20 augustus 2015
Deel met je vrienden
 
Constante groei voor hoofdluismarkt

De hoofdluismarkt in Nederland heeft de afgelopen drie jaar een constante groei doorgemaakt. Goed nieuws voor de drogisterijbranche, want die profiteert het meest van deze omzetstijging. Het laatste jaar werd een groei genoteerd van maar liefst 9 procent, blijkt uit een inventarisatie van Prioderm.

Drogisterijbranche verkoopt het meest

De drogisterijbranche heeft met 73 procent het grootste aandeel in de omzet van hoofdluismiddelen, gevolgd door de apotheken (25 procent) en supermarkten (1 procent). In tegenstelling tot de verkopen in de drogisterijbranche, dalen de verkopen van hoofdluisproducten in de apotheek- en supermarktbranche flink met 2 procent en 38 procent.

Zelfstandige drogisten blijven achter

De drogisterijfiliaalbedrijven zijn verantwoordelijk voor de stijging in de drogisterijtak. Zij wisten ten opzichte van 2014 met 18 procent te stijgen. De zelfstandige drogisterijen zagen in de hoofdluismarkt hun verkopen juist met 11 procent dalen en ondervinden hinder van de groei van ketens als Kruidvat, Trekpleister en Etos. 

'Groene' hoofdluismiddelen winnen terrein

Dat de zogenoemde ‘groene’ hoofdluismiddelen (middelen zonder pesticiden) steeds populairder worden is goed terug te zien in de cijfers. In 2015 heeft deze productgroep een aandeel van 84 procent, terwijl dit in 2012 nog 52 procent was. Dit komt mede door de aanpassing in het hoofdluisprotocol van zowel het RIVM, als het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven en de KNMP. Dimeticon wordt nu in alle richtlijnen genoemd als eerste keus hoofdluismiddel.

 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 

Bekijk ook:

Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017