Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Nieuws>Branchenieuws>Cosmeticamerken halen plastic bolletjes uit pro...

Branchenieuws

Cosmeticamerken halen plastic bolletjes uit producten

07 mei 2013
Deel met je vrienden
 
Cosmeticamerken halen plastic bolletjes uit producten

Nadat Unilever eind 2012 liet weten dat het concern wereldwijd stopt met het gebruik van micro beads in verzorgingsproducten, is het nu de beurt aan Colgate-Palmolive, Beiersdorf en L’Oréal. Dat werd bekend gemaakt in het RTL Nieuwsprogramma van 6 mei.

Door doucheputje in de zee

Wetenschappers maken zich in toenemende mate zorgen om die microscopisch kleine stukjes plastic. Deze plastic deeltjes worden door het doucheputje gespoeld en komen via het riool in de waterzuivering terecht. Ze zijn zo klein dat ze voor een deel de waterzuivering passeren en uiteindelijk in zee terechtkomen. Daar hoort plastic absoluut niet thuis, vinden de inmiddels 25 NGO’s, die de campagne sinds augustus 2012 gezamenlijk voeren, met de Nederlandse Plastic Soup Foundation en Stichting De Noordzee als kwartiermakers.
 
Maria Westerbos van de Plastic Soup Foundation: “Hoewel het al ongelooflijk hoopgevend is, hebben L’Oréal en Beiersdorf nog geen einddatum genoemd. Dat is jammer, we hopen dat ze dit alsnog snel doen.”
Jeroen Dagevos van Stichting De Noordzee: “Daarom blijven hun producten voorlopig code rood houden in onze databank en APP: Warning, plastics inside, die gratis beschikbaar is voor Ipad & Iphone. Colgate-Palmolive kan meteen op oranje, zij hebben aangegeven dat de producten in Europa eind 2013 plasticvrij zullen zijn en in 2014 wereldwijd.” 
Westerbos: “De laatsten die voet bij stuk houden en hardnekkig ons water blijven vervuilen, zijn Procter & Gamble en Johnson en Johnson. We zijn heel benieuwd, wanneer zij eindelijk verstandig worden. Wereldwijd willen consumenten hun tanden niet poetsen met plastic of hun haren ermee wassen.”
 

Nederland koploper

In 2012 besloten een aantal ketens in Nederland al als eersten om te stoppen met het toevoegen van micro beads aan verzorgingsproducten. De HEMA en Trekpleister hebben inmiddels de daad bij het woord gevoegd. Medio 2013 zijn alle persoonlijke verzorging- en cosmeticaproducten vrij van micro beads. De Tuinen is al zover: er worden praktisch geen producten meer verkocht met micro plastics. Maar De Tuinen gaat nog een stap verder: toeleveranciers van producten die plastic bevatten, worden door het concern vanaf 1 juni 2013 geweigerd. Remark, met de merken Zarqa, Vogue & Therme, is al plastic-vrij, en ook Kruidvat maakt haar belofte waar: eind 2013 ligt het nieuwe, micro plastic vrije aanbod in de schappen. ETOS gaat langzamer: de keten verwacht dat pas eind 2013 de eerste producten zonder micro beads in de winkel te vinden zullen zijn. Nog maar heel recentelijk heeft ook de Bodyshop, onderdeel van L’Oreal, ‘beterschap’ beloofd. 
 

Politiek

Ook politiek is Nederland koploper in de discussie over micro beads. Twee weken geleden maakte staatssecretaris Mansveld bekend, dat zij de Europese Unie zal vragen om een verbod op verzorgingsproducten die plastics bevatten. 
 

Plastic Soup Foundation

Plastic Soup Foundation wil nationaal en internationaal een halt toeroepen aan de toenemende verontreiniging van de oceanen met plastics. De PSF wil sterk bevorderen dat in de toekomst niet nog meer plastic in zee terecht komt. Kijk voor meer informatie op: http://plasticsoupfoundation.org/
 

Stichting De Noordzee

Stichting De Noordzee (SDN) is de natuur- en milieuorganisatie die zich inzet voor een duurzaam gebruik van de Noordzee. De organisatie streeft naar een gezonde zee vol bruinvissen, vis en ander leven. SDN is actief op de thema’s: beschermde natuur, duurzame visserij (VISwijzer), schone scheepvaart, afvalvrije Noordzee & stranden (Coastwatch & MyBeach) en ruimtelijke ordening. Meer informatie op: http://www.noordzee.nl/.
 
 
 
 

 

Bron: L&DJ
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017