Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Nieuws>Branchenieuws>Hoe kijken retailers aan tegen de verkiezing va...

Branchenieuws

Hoe kijken retailers aan tegen de verkiezing van Beste Zelfzorgadviseur 2018?

25 oktober 2017
Deel met je vrienden
 
Hoe kijken retailers aan tegen de verkiezing van Beste Zelfzorgadviseur 2018?

Zoals je in nummer 6 hebt kunnen lezen, zijn wij al volop bezig met de verkiezing van Beste Zelfzorgadviseur 2018. De site www.bestezelfzorgadviseur.nl is live en hier vind je alle belangrijke informatie over de verkiezing. Via het tabblad ‘Inschrijven’ kun je jezelf of je collega aanmelden.

Bewijs van vakmanschap

Na invoering van de Geneesmiddelenwet en de introductie van het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg (ESZ) wordt de verkiezing gezien als instrument om – naast het keurmerk ESZ – de buitenwereld het niveau van verantwoorde zorg bij verkoop van zelfzorgmiddelen te laten zien. Ook heeft de verkiezing nog altijd als doel medewerkers in het zonnetje te zetten en zich trots te laten voelen op hun vak van assistent-drogist en drogist. De beste kandidaten worden dan ook niet voor niets in de watten gelegd met goedgevulde goodiebags en mooie prijzen!

Om te zien hoe de verkiezing bij de verschillende retailers ligt, is Lijfblad in gesprek gegaan met Aldona Minderop (Director HRBP Etos), Michiel Maartens (Hoofdaccountmanager D.I.O.) en Susan Lether (Adviseur Learning & Development A.S. Watson). Zij vormen samen de projectgroep 'Nascholing'.

Waarom vinden jullie deze verkiezing voor de branche zo belangrijk?

‘De verkiezing is een mooie manier om aan de buitenwereld te laten zien dat er veel kennis is en dat er deskundig advies wordt gegeven in de drogisterij. De verkiezing is een interne opsteker voor de medewerkers om hun vak te vieren. Ze mogen trots zijn op het vak dat ze uitdragen’.

Het gaat in de eerste plaats om de verkiezing van de beste (assistent-)drogist. Wat moet die beste (assistent-)drogist volgens jullie in huis hebben?

‘Een (assistent-)drogist kan waarde en kennis aan producten toevoegen. Met hun brede kennis en vaardigheden kunnen (assistent-)drogisten verantwoorde adviezen aan de klant geven. De klant verlaat dan met een tevreden gevoel de winkel. Het advies in de drogisterij is laagdrempelig, waardoor consumenten met lichte klachten sneller naar een drogisterij gaan dan naar de huisarts. (Assistent-)drogisten moeten hun trots voor hun vak uitdragen, zodat klanten sneller en beter de weg naar de drogisterij vinden.’

Hoe stimuleer je dat mensen binnen jullie bedrijf zich aanmelden voor de verkiezing?

‘Intern versturen wij informatie over de verkiezing, zodat men zichzelf gaat aanmelden. Maar we moedigen collega’s ook aan om elkaar te nomineren. We proberen iedereen te enthousiasmeren en gebruiken hiervoor ook de winnaars en deelnemers van voorgaande jaren.’

Waarom vindt jouw organisatie het belangrijk dat medewerkers mee doen aan deze verkiezing?

‘Voor ons is het belangrijk dat medewerkers bezig blijven hun kennis verder te ontwikkelen. Het is altijd goed om gestimuleerd te worden en je te meten met andere collega’s. Als (assistent-) drogist ben je een vakmens en de buitenwereld moet beseffen dat je hard moet leren om dit vak uit te kunnen blijven oefenen. Het is een vak waar je trots op mag zijn!’

De verkiezing is voornamelijk gericht op drogisten en assistent-drogisten. Echter, om de verkiezing grootser te maken is het dit jaar ook mogelijk om als verkoopmedwerker mee te doen met deze verkiezing. Zij kunnen alleen de toets in de categorie ‘Overige zelfzorgproducten’ maken. Hoe kijken jullie aan tegen deze nieuwe mogelijkheid?

‘De drogisterijmedewerker is de eerste schakel met de klant. Wel moet het verschil duidelijk zijn. Een (asistent-)drogist heeft een opleiding gevolgd om een klant te kunnen adviseren. Als verkoopmedewerker mag je (nog) geen advies geven. Maar als drogisterijmedewerker is dit wel een mooie manier om kennis te maken met het vak van drogist.’

Als iemand van jouw retailer wint, wat betekent dat dan voor jullie als bedrijf?

Aldona: ‘Wij zouden hieraan veel exposure geven: denk hierbij aan foto’s boven de kassa, een column in een consumentenmagazine, een spreekuur op Facebook et cetera.’ Susan vult aan: ‘Wij zullen het groots vieren, want als winnaar mag je echt trots zijn op deze titel. Zo waren wij ook ontzettend trots op onze winnaar van vorig jaar: Desirée Werner van Erven, werkzaam bij Kruidvat Tilburg.’ Tot slot geeft Michiel aan: ‘Maar niet alleen de winnaar is belangrijk, ook de top 10 van alle deelnemers mag in het zonnetje gezet worden. Het is een hele prestatie om deze top 10 te behalen en dat moet gevierd worden.’

Wat wil je tegen jullie medewerkers zeggen, zodat ze zich gaan aanmelden?

‘Doe mee en laat zien dat je een expert bent! Gebruik deze verkiezing om te laten zien waar je staat met je kennis. Kennis zakt vaak snel weg, dus de ervaring in de praktijk is het belangrijkst. Met de verkiezing wordt niet alleen je kennis getoetst, maar ook je adviesvaardigheden. Met meedoen laat je zien dat je gepassioneerd met je vak bezig bent!’

 

Foto: V.l.n.r. Susan Lether, Michiel Maartens en Aldona Minderop

 
Bron: Lijfblad 7-2017
Website: www.bestezelfzorgadviseur.nl
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017