Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Nieuws>Branchenieuws>In gesprek met: D.I.O. Mirjam

Branchenieuws

In gesprek met: D.I.O. Mirjam

05 januari 2015
Deel met je vrienden
 
In gesprek met: D.I.O. Mirjam

Een eigen onderneming starten in deze tijd, je moet het maar durven. Mirjam Zuidersma (28) durfde het aan en heeft sinds augustus 2013 haar eigen D.I.O. Drogisterij/Parfumerie aan de Vechtstraat in Groningen. Mirjam onderscheidt zich van andere drogisterijen door een breed en gevarieerd assortiment, een goede sfeer en een persoonlijke klik met de klant.

Eigen inbreng

Na het afronden van haar mbo-opleiding ondernemer detailhandel, vervolgde Mirjam haar studie aan het hbo. Ze koos voor de opleiding Small Business en Retailmanagement en behaalde haar Associate Degree. Ze kwam terecht bij de Etos, haalde daar haar drogistdiploma en klom op tot assistent-bedrijfsleider. 

Na vier jaar lang met veel plezier bij de Etos gewerkt te hebben, begon het bij Mirjam te kriebelen. Ze wilde voor zichzelf beginnen. Na wat onderzoek te hebben gedaan, viel haar oog op de soft-franchiseformule van D.I.O. Een perfecte combinatie: het zelfstandig ondernemen en het werken in de drogisterijbranche. Dit werd werkelijkheid op 30 augustus 2013, toen opende D.I.O. Drogisterij/Parfumerie Mirjam haar deuren.

Persoonlijkheid

‘Een persoonlijke klik met de klant vind ik één van de belangrijkste dingen. Een klant die goed geïnformeerd de winkel verlaat, geeft mij en mijn team een goed gevoel.’ 

Mirjam heeft in korte tijd een vaste klantenkring opgebouwd samen met haar team. Een vertrouwde klantenkring zal uiteindelijk leiden tot mooie omzetcijfers.

Het werken in de drogisterijbranche is Mirjams passie. Er komt veel product en vakkennis bij kijken, maar juist deze kennis maakt het werk zo leuk vertelt Mirjam. Daarnaast kan ze door deze kennis de klant voorzien van het juiste advies.

Volg de trends 

‘Met mijn D.I.O. Drogisterij/Parfumerie probeer ik mij op verschillende manieren te onderscheiden. Ik wil natuurlijk wel opvallen in de grote massa van drogisterijen. Mijn winkel heeft een breed assortiment. Wij bieden de klant veel exclusieve merken die alleen bij zelfstandigen zoals wij te verkrijgen zijn. Daarnaast vind ik het belangrijk om de laatste trends in de gaten te houden. Op dit moment zijn de reformproducten en de superfoods erg populair. Hier spelen wij dan ook tijdig op in.’

Naast het inspelen op de trends, kiest Mirjam ook voor extra acties en activiteiten. Zo organiseert ze klantenavonden en beautymiddagen, speelt ze in op de feestdagen en doet ze geregeld wat extra’s voor de klant. Al deze extra’s leiden tot een goede band met de klant.

Online

Ook op social media laat Mirjam zichzelf zien. Met haar bedrijfspagina op Facebook houdt ze klanten ook online geïnformeerd. Zo houdt ze verschillende winacties, deelt ze leuke kortingen uit en geeft ze informatie over nieuwe producten. ‘Ik vind het belangrijk om de klant ook via andere kanalen op de hoogte te houden van mijn bezigheden in en rondom de winkel.’

Toekomst

Mirjam hoopt een begrip te worden in de Rivierenbuurt van Groningen, de plek waar zij haar onderneming voert. Stilstaan is iets wat ze absoluut niet doet. Het behalen van de prijzen ‘Beste nieuwkomer van D.I.O. landelijk’ en ‘Beste winkelketen van de buitengebieden van Groningen’, zorgen voor een pluim op Mirjams werk. 

‘Scholing van personeel en het bijhouden van de trends vind ik erg belangrijk. Ik blijf mezelf en mijn team ontwikkelen. Deze tip geef ik zeker mee aan collega-drogisterijmedewerkers. School jezelf bij, leer nieuwe dingen en pas het toe in de praktijk. Zo houd je je werk leuk en motiveer je elkaar.’

Bron: Tekst: Franca Grimbergen
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017