Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Nieuws>Branchenieuws>Nieuwe proef met Drogist Op Afstand

Branchenieuws

Nieuwe proef met Drogist Op Afstand

15 augustus 2017
Deel met je vrienden
 
Nieuwe proef met Drogist Op Afstand

Albert Heijn heeft afgelopen zomerweken een nieuwe proef gedaan met zijn ‘Drogist op Afstand’-systeem. Het gaat om een vervolg op de proef die vorig jaar twee maanden duurde in Zaandam, Leiden en Tilburg. Dit keer waren er zeven winkels bij het experiment betrokken. Bij het medicijnenschap konden klanten opnieuw via een bel- of videoverbinding contact zoeken met de ondersteunende drogist bij de klantenservice op het hoofdkantoor. Nieuw aan dit device was dat klanten informatie over het medicijn (en de bijsluiter) konden aflezen op het videoscherm.

Zeven locaties

De proef werd afgelopen weken gehouden bij zeven locaties. Het ging om de Albert Heijn-vestigingen in Cuijk, Zaandan, Tilburg, Hilversum, Hoorn, Den Haag en Veenendaal. Begin week 33 zijn de devices weggehaald. Nu is het opnieuw aan het hoofdkantoor om de proef te evalueren en vervolgstappen te bepalen. Ook de zichtbaarheid van de devices is onderdeel van de evaluatie.

Proef vorig jaar

Albert Heijn noemde de proef van vorig jaar in september en oktober geslaagd. Klanten begrepen de functionaliteiten van het systeem bij het schap, vertelde AH-woordvoerster Els van Dijk. Omdat het aantal informatie-aanvragen te gering bleef, werd besloten om de proef toen geen vervolg te geven.

Ondanks die geringe informatiebehoefte wilde Albert Heijn nu nieuwe systeem-ervaringen opdoen in een gewijzigde vorm. Ook dit keer was het ‘Drogist op Afstand’-concept bedoeld om klanten efficiënt en gemakkelijk te ondersteunen op de winkelvloer bij vragen over geneesmiddelen. De klant kon via een live bel- of videoverbinding contact zoeken met de adviserende drogist op het hoofdkantoor. De telefoon was specifiek bedoeld om de klant op een discrete wijze zijn vraag te laten stellen aan de drogist zonder dat het antwoord luid klinkt via de speakers van de tablet.

Barcode

In een reactie zegt Albert Heijn dat dit nieuwe vervolg vooral bedoeld was om aan de achterkant van het systeem aanvullende zaken verder te testen. Nieuw was de mogelijkheid om de barcode van medicijnen te scannen, zodat shoppers aanvullende informatie op het scherm gepresenteerd kregen. Mocht hier volop gebruik van gemaakt worden zal Albert Heijn zich moeten afvragen of er dan alsnog een bel- en videoverbinding nodig is met het hoofdkantoor. Woordvoerster Anoesjka Aspeslagh: “De proef is inderdaad ook succesvol als klanten producten scannen. Het gaat er ons om dat we het mogelijk maken vragen te stellen/informatie op te vragen als ze daar behoefte aan hebben. En met een drogist op afstand kunnen we klanten die dat willen zo persoonlijk mogelijk helpen met zijn of haar vragen.”

Bij de nieuwe proef is verder meer aandacht gegeven aan de zichtbaarheid van de devices en de verwijzing daarnaar middels kaartjes op het schap.

Foto: Shopper Marketing

 
Bron: Shopper Marketing
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 

Bekijk ook:

Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017