Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Nieuws>Branchenieuws>Onderzoek: zijn loopstromen koopstromen?

Branchenieuws

Onderzoek: zijn loopstromen koopstromen?

16 juni 2016
Deel met je vrienden
 
Onderzoek: zijn loopstromen koopstromen?

ING en RMC hebben onderzoek gedaan naar de relatie tussen lopen en kopen in de Kalverstraat door druktepatronen te vergelijken met pintransacties. Dit levert interessante feitjes op over de passantenstroom en hun gedrag.

Effect van investeringen

Bezoekers naar een winkel trekken en omzetten in kopers is grotendeels bepalend voor het succes van een retailer. Daarom investeren zij veel in marketingstrategieën, winkelinrichting en goed personeel. Dit onderzoek laat zien dat deze acties en investeringen een duidelijk verschillend effect kunnen hebben. 

Loopstromen koopstromen

Geconcludeerd kan worden dat loopstromen koopstromen zijn, maar dat niet iedere winkel gelijk profiteert en dat ook de dag en het tijdstip van invloed is. Zo kopen consumenten makkelijker op zondag dan bijvoorbeeld op zaterdag.

Kledingbranche profiteert

Er wordt onderscheid gemaakt tussen vijf verschillende branches. Meer passanten levert direct meer sales aan de kassa in het geval van mode, schoenen en drogisterijen. Maar het effect is niet overal even groot; winkels in de modebranche merken een veel groter financieel effect van meer passanten dan bijvoorbeeld de drogisterijen. Schoenen, mixed en telecom laten een veel kleiner effect zien. 

Op zondag geneigd tot kopen

Meer passanten op zondag en maandag betekent meer uitgaven in winkels, terwijl dit in de rest van de weekdagen minder geldt. Zondag en maandagshoppers zijn duidelijk meer gerichte kopers, dan de dinsdag, vrijdag of zaterdag shoppers. 

Shoppen in de middag

Tijdens de middag (13:00-18:00) is het verband ook veel sterker dan in de morgen en tijdens de koopavond. Een stijging in shoppers tijdens de middag levert meer verkoop aan de kassa op dan in de ochtend en tijdens koopavond. 

 
Bron: Retail Management Center
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017