Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Nieuws>Branchenieuws>Onduidelijkheid over claimverordening

Branchenieuws

Onduidelijkheid over claimverordening

10 juli 2013
Deel met je vrienden
 
Onduidelijkheid over claimverordening
Op social media wordt de regelgeving voor homeopathie, gezondheids- en voedingsclaims door elkaar gehaald.
Vanaf het moment van inwerkingtreding van de claimverordening op 14 december 2012 heerst er onduidelijkheid bij de consument. Dit blijkt uit een grondige analyse van alle op internet verschenen berichten over dit onderwerp. Consumenten halen verschillende wetgevingen door elkaar en begrijpen niet wat de verschillen zijn. 
 

Bijscholing fabrikanten

Van de 4.600 ingediende claims zijn er 222 goedgekeurd en 1.600 afgekeurd. Op veel van de producten die al zijn beoordeeld is het etiket en de reclame aangepast. De producten die nog niet zijn beoordeeld vallen onder het oude regime met als gevolg dat de fabrikanten zich regelmatig laten bijscholen, bijvoorbeeld tijdens een workshop over de claimverordening die op 25 en 26 april jl. is gegeven, een initiatief van Van Hulzen PR en het tijdschrift gezondNU. Doel hiervan was om duidelijkheid te scheppen onder fabrikanten over gezondheidsclaims op voeding.
 

Consumenten

De consument haalt alle verschillende wetgevingen door elkaar. “Het is op zich een goede zaak dat alleen goedgekeurde claims op gezondheids- en voedingsproducten worden gevoerd. Maar de regelgeving slaat door als bijvoorbeeld over homeopathische producten helemaal niets meer mag worden gezegd. Daarmee is de consument niet geholpen. Integendeel,” zegt Ad van ’t Hoff van gezondNU.
 

De regelgeving

In 2006 is door de Europese Unie een wet aangenomen omdat ieder land een eigen invulling had op gezondheids- en voedingsclaims. Op 14 december 2012 is deze in werking getreden. De regelgeving van de Europese Unie heeft als doel misleiding tegengaan. In Nederland houdt de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) toezicht op het gebruik van claims.
 

Social Media

Via social media wordt deze onduidelijkheid nog zichtbaarder. In totaal zijn meer dan 2.500 berichten gepost met een sociaal bereik van ruim 1.000.000 gebruikers. Twee online petities zijn inmiddels door burgers geïnitieerd en gezamenlijk door bijna 80.000 belangstellenden getekend. 
Bron: Mix Media
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017