Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Nieuws>Branchenieuws>Zelfzorgconsument kiest voor laagdrempelige winkel

Branchenieuws

Zelfzorgconsument kiest voor laagdrempelige winkel

14 april 2016
Deel met je vrienden
 
Zelfzorgconsument kiest voor laagdrempelige winkel

De consument weet zelf steeds beter wat hij wil, wat hij nodig heeft en waar hij dat wil halen. Dat blijkt uit zelfzorgmarktcijfers over 2015 van Neprofarm. Ketendrogisterijen als Etos en Kruidvat boeken een omzetstijging van 8 procent in de verkoop van zelfzorgmedicatie in 2015, terwijl deze omzet bij apothekers daalt. 

Een toegankelijk verkooppunt

De trend gaat van speciaalzaak naar een gemakkelijk en toegankelijk verkooppunt: snel en efficiënt zelfzorgmedicatie kopen. De precieze cijfers? Ketendrogisterijen, zoals Etos en Kruidvat, en supermarkten boeken een omzetstijging van 8 procent in de verkoop van zelfzorgmedicatie in 2015. Apothekers zien in 2015 de omzet van het assortiment zelfzorgmedicatie dalen met 5,3 procent ten opzichte van 2014. Ook de zelfstandige drogist levert in: het aantal drogisterijen is gedaald met 12 procent en de omzet met 15,2 procent. 

Groei zelfzorgmarkt

De omzet van de gehele zelfzorgmarkt steeg met 0,9 procent. Dit komt mede door de griepgolf in de winter van 2014 en 2015. Die periode liet een verkoopgroei van 7,9 procent zien in de productcategorie luchtwegaandoeningen.

Top 3 zelfzorgmedicatie

Op nummer één staan producten voor de luchtwegen. In 2015 zorgen deze voor 20,8 procent van de omzet. Ook producten tegen pijn (19,6%) en vitamines en mineralen (18,7%) verkochten goed.

 
Bron: LVB Networks
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 6

Lijfblad 6 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB06-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017