Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Nieuws>Mooi & Gezond nieuws>4 stellingen over bewegen

Mooi & Gezond nieuws

4 stellingen over bewegen

19 november 2014
Deel met je vrienden
 
4 stellingen over bewegen

Dat bewegen gezond is, weten we inmiddels wel. Maar lang niet iedereen weet hóe gezond het is. Dat blijkt uit recent onderzoek naar de kennis over bewegen en gezondheid. De opmerkelijkste resultaten in vier stellingen.

1. 'Touwtjespringen helpt osteoporose voorkomen'

Juist. Bij osteoporose verliezen de botten 'botmassa' (kalk, collageen en andere eiwitten), waardoor de structuur achteruitgaat. Met als gevolg dat ze broos worden en gemakkerlijker breken. Bewegen heeft een gunstig effect op verlies van botmassa. Als er druk wordt uitgeoefend op het bot, krijgen de cellen een signaal om nieuw bot aan te maken. Sporten waarbij je je eigen gewicht draagt, zijn daardoor het meest effectief: hardlopen, tennissen, stevig wandelen, maar ook dansen en schaatsen zijn erg effectief.

2. 'Sporten verkleint de kans op borst- of darmkanker'

Juist. Lichaamsbeweging vermindert de kans op overgewicht. En wie te zwaar is, heeft meer kans op verschillende soorten kanker. Voor borst- en dikkedarmkanker is het verband met overgewicht het best onderzocht. Vooral buikvet lijkt de boosdoener. Ook om andere redenen blijkt lichaamsbeweging de kans op borst- en darmkanker te verminderen. Bij het ontstaan van borstkanker spelen vrouwelijke geslachtshormonen een belangrijke rol. En bewegen beinvloedt het hormoongehalte in het bloed. Vrouwen die regelmatig actief zijn, hebben ongeveer 20 tot 40 procent minder kans op borstkanker dan vrouwen die nauwelijks in beweging komen. 

3. 'Een actieve leefstijl vermindert de medicatie bij diabetes type 2'

Ook dit is juist. Bij diabetes type 2 is het lichaam niet goed in staat het niveau van bloedsuiker te regelen, waardoor dit te hoog wordt. Het hormoon insuline speelt hierbij een belangrijke rol. Dat brengt onder meer suiker uit het bloed naar de spieren. Bij diabetes type 2 produceert het licham minder insuline of wordt het lichaam er ongevoeliger voor. Inspanning maakt de spieren juist gevoeliger voor dit hormoon, waardoor er minder van nodig is om suiker naar de spieren te krijgen. Daarom kunnen (veel) diabetespatienten toe met minder medicijnen door flink te bewegen. 

4. 'Met spierpijn kun je beter rust nemen'

Rustig bewegen helpt juist tegen spierpijn, omdat dit de doorbloeding verbetert en daarmee het herstel van de spieren. Als je weinig beweegt, duurt de spierpijn juist langer. Gewone spierpijn, de zeurende pijn die ontstaat als je je spieren op een ongewone wijze hebt belast, gaat meestal binnen enkele dagen vanzelf over. Probeer regelmatig te blijven bewegen zonder dat je spieren overbelast raken.

Bron: Gezondheidsnet
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017