Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Nieuws>Mooi & Gezond nieuws>Blijf griep de baas en verhoog je weerstand met...

Mooi & Gezond nieuws

Blijf griep de baas en verhoog je weerstand met deze vijf tips

17 oktober 2014
Deel met je vrienden
 
Blijf griep de baas en verhoog je weerstand met deze vijf tips

Tijdens een griepgolf kun je bijna niet voorkomen dat je zelf ook ziek wordt. Maar je kunt wél iets doen om de kans op besmetting te verkleinen. Daarom: vijf tips tegen griep en verkoudheid.

1. Was je handen

Hoeveel mensen schud jij de hand op een dag? Grote kans dat er iemand tussenzit die een verkoudheid te pakken heeft. En als je zelf een virus onder de leden hebt, wil je natuurlijk ook niemand aansteken. Was daarom regelmatig je handen met desinfecterende zeep en raak je neus en mond zo min mogelijk aan. Geen kraan in de buurt? Neem dan desinfecterende handgel mee. Na een paar seconden wrijven zijn jouw handen weer vrij van bacteriën.

2. Maak oppervlaktes schoon

Als je denkt dat je alleen besmet kunt raken met de griep als iemand in jouw buurt hoest of niest, heb je het mis. Uit onderzoek van de Universiteit van Arizona blijkt namelijk dat virussen zich binnen twee uur van een deurknop naar de rest van de werkvloer kunnen verspreiden. Hoe? Nou, bijvoorbeeld via de koffieautomaat, de knopjes van de lift of het toetsenbord van je computer. Maak die plekken dus regelmatig schoon met antibacteriële schoonmaakdoekjes. En vergeet de deurklinken thuis niet!

3. Rust goed uit

Te weinig slaap kan ervoor zorgen dat je eerder vatbaar bent voor een verkoudheid. Voel je een griepje opkomen? Plan doordeweeks dan geen afspraken in de avond, ga op tijd naar bed en slaap minimaal acht uur achter elkaar. Zo krijgt je lichaam de kans om zich te herstellen. Misschien minder gezellig, maar wel belangrijk. Bij te weinig rust kan een verkoudheid immers langer aanhouden.

4. Beweeg

Sporten geeft energie én zorgt ervoor dat je beter slaapt. Zorg er daarom voor dat je iedere dag minimaal een half uur beweegt. Ben je al besmet met de griep? Hoewel sporten dan een stuk minder aantrekkelijk klinkt, is het belangrijk om te blijven bewegen zodat je sneller op de been bent. Een bezoek aan de sportschool is misschien niet zo'n goed idee als je een virus onder de leden hebt, maar een stukje wandelen of hardlopen kan zeker geen kwaad.

5. Vitamines, vitamines

Als er één vitamine bijdraagt aan een betere weerstand, dan is het vitamine C. De meest bekende voedingsmiddelen met deze vitamine zijn sinaasappelen en mandarijnen, maar ook aardappelen, spinazie, boerenkool en wortel bevatten vitamine C. Let er wel op dat je groenten niet te lang kookt, anders blijven er minder vitamines over. Ook vitamine A is goed voor je weerstand. Deze vitamine zit onder meer in vis, boter en rode groenten. 

Bron: Metronieuws.nl
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 6

Lijfblad 6 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB06-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017