Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Nieuws>Mooi & Gezond nieuws>De Schijf van Vijf: wat is er veranderd?

Mooi & Gezond nieuws

De Schijf van Vijf: wat is er veranderd?

04 april 2016
Deel met je vrienden
 
De Schijf van Vijf: wat is er veranderd?

Hoewel de ronde vorm met vijf vakken gebleven is, is er ook een hoop veranderd aan de nieuwe Schijf van Vijf. Een ander beeldmerk, nieuwe adviezen en andere informatie voor consumenten en professionals. Dit moet je weten.

Nieuwste wetenschappelijke onderbouwing

De wetenschap achter de Schijf van Vijf is voortdurend in ontwikkeling, waardoor een aanpassing soms nodig is. De Richtlijnen Goede Voeding 2015 vormt de basis voor de nieuwe Richtlijnen Schijf  van Vijf, samen met bestaande normen over voedingsstoffen. 

Gezondheidswinst

Voorheen stonden productgroepen in zijn geheel in de Schijf van Vijf. Vanaf nu vind je er alleen de producten die de meeste gezondheidswinst opleveren. Producten als bewerkt vlees, groente waaraan zout is toegevoegd, gezoete zuivel en harde vetten zijn hiermee verdwenen.

Nieuwe aanbevelingen

Volgens de nieuwe Schijf van Vijf kunnen we beter wat meer groenten eten: de aanbeveling is omhoog gegaan van 200 gram naar 250 gram per dag. Ook zijn er nieuwe adviezen voor een wekelijks portie peulvruchten en dagelijks een handje noten. Het ideale menu bestaat uit een afwisseling van vlees, vis, peulvruchten, noten en ei. 3 koppen groene of zwarte thee per dag bevordert de gezondheid. 

 
Bron: Voedingscentrum.nl
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 6

Lijfblad 6 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB06-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017