Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Nieuws>Mooi & Gezond nieuws>'Doe Eens Goed Gek' doorbreekt taboe rond psych...

Mooi & Gezond nieuws

'Doe Eens Goed Gek' doorbreekt taboe rond psychoses

17 september 2015
Deel met je vrienden
 
'Doe Eens Goed Gek' doorbreekt taboe rond psychoses

In België is deze week de bewustwordingscampagne ‘Doe Eens Goed Gek’ gelanceerd. Doel is het taboe rond psychosegevoeligheid bij jongvolwassenen te doorbreken. Naar schatting kampt tot 3% van de Belgische jongeren met gevoeligheid voor psychoses.

Taboes doorbreken

Uit een studie van de WHO blijkt dat bij de helft van de mensen die psychische problemen hebben, deze ontstaan zijn voor het veertiende levensjaar. Jongeren moeten zonder taboes kunnen praten over hun psychische problemen. Hoe sneller dit kan, hoe beter en sneller ze geholpen kunnen worden. 

Een psychose?

Een psychose is een mengbeeld van vijf verschillende soorten ziekteverschijnselen. De één heeft gevoelens van wantrouwen, de ander hoort stemmen en weer een ander heeft last van stemmingswisselingen; van somber en traag (depressie) tot abnormaal uitgelaten en hyperactief (manisch). Onvoldoende motivatie om dagelijkse taken uit te voeren (motivatieproblemen); een gebrek aan aandacht en concentratie of een verminderd planning -en leervermogen (cognitieproblemen) zijn allemaal kenmerken. Tijdens een psychose kan de patiënt dingen ervaren die er niet zijn (geluiden, beelden, angsten), maar ook dingen verliezen die normaal vanzelfsprekend zijn (relativeringsvermogen, vertrouwen). Dit bij elkaar genomen kan zorgen voor heftige ervaringen.

Bespreekbaar

Doel van de ‘Doe Eens Goed Gek’ campagne is het onderwerp bespreekbaar maken, onwetendheid wegnemen, negatieve vooroordelen de kop in te drukken en de beeldvorming over dit onderwerp positief veranderen. 

Campagne

De campagne bestaat uit twee korte, grappige filmpjes die verspreid worden op Twitter, Facebook en Instagram. Ook is er in samenwerking met experts en ervaringsdeskundigen de documentaire ‘Wie is Sofie?’ ontwikkeld. Hierin wordt dieper ingegaan op de aanleiding van de campagne en de noodzaak van betere bewustwording rond het onderwerp. 

 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017