Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Nieuws>Mooi & Gezond nieuws>Nederlander trapt niet in zogenaamde superfoods

Mooi & Gezond nieuws

Nederlander trapt niet in zogenaamde superfoods

06 maart 2014
Deel met je vrienden
 
Nederlander trapt niet in zogenaamde superfoods
Tegenwoordig worden allerlei producten aangeprezen als superfoods, maar Nederlanders lijken er niet in te trappen. Slechts een op de tien geeft aan het noodzakelijk te vinden om superfoods te eten naast de gewone voeding.
Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 mensen door onderzoeksbureau GfK in opdracht van het Voedingscentrum en Gezondheidsnet.nl. Vooral vrouwen, jongeren en hogeropgeleiden zijn enthousiast over superfoods. Hoe ouder de consument, des te sceptischer.
 

Gevarieerd eten

Patricia Schutte, woordvoerder van het Voedingscentrum, geeft aan het goed te vinden dat mensen kritisch zijn: "Er bestaan namelijk geen superfoods. De geclaimde gezondheidseffecten van superfoods zijn onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd. Bovendien kan niet één voedingsmiddel alle belangrijke voedingstoffen leveren die het lichaam nodig heeft. Variatie is het toverwoord. De beste manier om alle verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt, is om elke dag volop te variëren. Vooral voor groente en fruit is dit belangrijk."
 

Marketingterm

Ongeveer één op zes Nederlanders is bekend met de term superfoods. Een kwart kent het begrip, maar weet niet wat het inhoudt. Na het lezen van de omschrijving blijven vier op de tien onbekend met het begrip superfoods. Op de vraag aan respondenten wat zij onder superfoods verstaan, kwamen uiteenlopende antwoorden. Ze vermelden ‘specifieke’ superfoods, zoals gojibessen, hennepzaad, algen en chiazaad. Wat opviel was dat ze ook veel ‘gewone’ producten noemden, zoals groente, fruit en vis. "Het is logisch dat er veel verschillende superfoods worden genoemd", legt Schutte uit. "De term superfoods is niet wettelijk omschreven en mag door iedereen worden gebruikt. Zo kan het gemakkelijk worden ingezet als marketingstrategie."
 

Gevaar

Van de respondenten geeft 23 procent aan wel eens een superfood te kopen. Dit doen zij vooral om de weerstand, de algehele gezondheid en het energieniveau te verbeteren. Bessen en zaden zijn de meest gekochte superfoods. Bessen eten ze vooral voor een betere weerstand en zaden voor een goede stoelgang. Van de kopers gebruikt een op de vijf elke dag een superfood.
 
Schutte: "Dat is in principe geen probleem, want bijvoorbeeld groente en fruit horen gewoon in een gezond eetpatroon. Het maakt daarbij niet uit of mensen het aanduiden met de naam superfood. De marketingterm superfood kan gevaarlijk zijn, omdat mensen kunnen doorslaan in hun overtuiging. Ze kunnen onterecht gaan geloven dat zij een bepaald product in grote hoeveelheden moeten eten of drinken. En dan lopen ze het risico op een onvolwaardig, eenzijdig eetpatroon."
Bron: Gezondheidsnet.nl
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017