Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Nieuws>Mooi & Gezond nieuws>SIRE-campagne doorbreekt taboe op psychisch zie...

Mooi & Gezond nieuws

SIRE-campagne doorbreekt taboe op psychisch ziek zijn

06 januari 2014
Deel met je vrienden
 
SIRE-campagne doorbreekt taboe op psychisch ziek zijn
Eind juni lanceerde de stichting SIRE een campagne om het taboe op psychisch ziek zijn aan de kaak te stellen. Met de overdracht van de hulplijn voor mensen zónder psychische ziekte aan Landelijk Platform GGZ werd de campagne in november afgesloten. 
 

650.000 gesprekken

Uit de nameting van onderzoeksbureau Blauw Research blijkt dat maar liefst 76 procent van de Nederlanders de campagne heeft gezien. Van de mensen die de campagne kennen, zegt 16 procent hierdoor enige vorm van actie te hebben ondernomen. 7 procent van de campagnekenners heeft over het taboe gesproken met personen mét een psychische aandoening en dit zijn omgerekend ruim 650.000 gesprekken.
 

Doel

SIRE heeft tot doel verweesde onderwerpen onder de aandacht te brengen en te agenderen bij burgers, opinieleiders en besluitvormers. Met de campagne gericht op het doorbreken van het taboe op psychisch zijn is SIRE hier volgens het onderzoek van Blauw voldoende in geslaagd.
Pim Slierings, directeur SIRE: “Het was niet eenvoudig de juiste toonzetting te vinden om het onderwerp onder de aandacht te brengen. We wilden mensen duidelijk maken dat het beter is om met mensen die een psychische aandoening hebben te praten dan over hen. Door mensen die zelf met een psychische aandoening kampen, de ervaringsdeskundigen, aan het woord te laten, blijken we erin geslaagd de boodschap bij het grootste deel van de Nederlanders goed over te brengen.”
 

Eyeopener

57 van de Nederlanders procent vond de campagne een eyeopener. Slierings: “Aangezien het agenderen van verweesde onderwerpen ons voornaamste doel is, zijn we blij met dit oordeel. Het betekent dat we als stichting iets onder de aandacht hebben gebracht waar veel mensen niet eerder bij stil hadden gestaan.” Daarnaast zat de nieuwswaarde van de campagne ook in de geboden oplossing: de hulplijn voor mensen zónder psychische aandoening, die opgericht werd in samenwerking met de stichting Samen Sterk tegen Stigma. Deze lijn, die nog steeds bereikbaar is via 0900-0727, werd bemand door ervaringsdeskundigen.
Bron: Wisse Kommunikatie
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017