Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Nieuws>Mooi & Gezond nieuws>Slechts 4 op de 10 Nederlandse vrouwen is tevre...

Mooi & Gezond nieuws

Slechts 4 op de 10 Nederlandse vrouwen is tevreden met uiterlijk

06 mei 2014
Deel met je vrienden
 
Slechts 4 op de 10 Nederlandse vrouwen is tevreden met uiterlijk
Minder dan de helft van de Nederlandse vrouwen geeft aan tevreden te zijn met haar spiegelbeeld, zo blijkt uit onderzoek van Dove*. Een rimpel die te veel opvalt, een buikje dat te bol staat of billen die te rond zijn: elke vrouw weet wel iets op haar uiterlijk aan te merken als ze in de spiegel kijkt. In plaats van zich te concentreren op negatieve kenmerken, vindt Dove dat vrouwen het zien van hun spiegelbeeld juist moeten gebruiken om hun eigen schoonheid te omarmen. Om deze reden heeft Dove de korte film Mirrors ontwikkeld. Bekijk hier de film. In het filmpje is te zien hoe de relatie met de spiegel verandert naarmate vrouwen ouder worden. 
 

Negatief zelfbeeld

Wanneer vrouwen in de spiegel kijken, hebben ze de neiging om afkeurend naar zichzelf te kijken. Vaak komt die ontevredenheid voort uit een negatief zelfbeeld en is het een weerspiegeling van hun emoties, die diep geworteld zijn in de angst voor hoe ze er uitzien. Het is verontrustend dat de meeste vrouwen in de spiegel zien hoe ze zich voelen en niet hoe ze er echt uitzien. Wereldwijd zegt 60% van de vrouwen zich ongelukkig, onzeker of angstig te voelen bij het zien van hun spiegelbeeld, in Nederland ligt dit percentage met 43% lager. Desondanks omschrijft meer dan een derde van de Nederlandse vrouwen zichzelf als te moe of te dik als zij in de spiegel kijkt en 42% probeert zelfs regelmatig de spiegel te ontwijken. Het stimuleren van vrouwen om een positieve relatie met schoonheid te ontwikkelen - wat vaak begint met het waarderen van hun eigen spiegelbeeld - kan helpen hun zelfbeeld te verbeteren. Dove is ervan overtuigd dat vrouwen die er op hun best uitzien en zich ook zo voelen, meer geluk ervaren.
 

Invloed van moeders

Meer dan een derde van volwassen vrouwen wordt, naarmate zij ouder wordt, kritischer ten aanzien van haar spiegelbeeld. Slechts 20% van de Nederlandse vrouwen lacht naar zichzelf in de spiegel. Meisjes nemen de manier waarop hun moeders zichzelf zien en omgaan met hun zelfbeeld en zelfvertrouwen over. Dove ziet een belangrijke voorbeeldrol voor moeders weggelegd en moedigt alle vrouwen aan te glimlachen wanneer ze in de spiegel kijken. Het is belangrijk dat moeders de schoonheid in zichzelf herkennen en een positief voorbeeld zijn voor hun dochters. Daarom nodigt Dove alle vrouwen uit het mooie gevoel terug te halen dat zij als jong meisje hadden wanneer ze in de spiegel keken en dat door te geven aan de volgende generatie. 
 

Aantrekkingskracht van de spiegel

Ondanks het feit dat vrouwen een gecompliceerde relatie hebben met de spiegel, zorgt een onweerstaanbare aantrekkingskracht ervoor dat ze er toch geregeld in kijken. Bij elk stukje glas of metaal dat we passeren waar we onze reflectie in kunnen vangen, nemen we de kans om even te kijken. Gemiddeld kijkt de Nederlandse vrouw meer dan vijf keer per dag in de spiegel. Hoewel ze niet altijd even blij zijn met hun reflectie, kijken vrouwen vaak genoeg op verschillende plaatsen om zichzelf te controleren. Ze kijken vooral in winkelramen (50 procent), ramen thuis of op het werk (29 procent) en spiegels in liften (57 procent). Dove roept alle vrouwen op vooral te kijken naar wat ze wel mooi aan zichzelf vinden. Bekijk de Dove Mirrors film op Youtube, Facebook.com/Dove of praat mee via #tijdvoorechteschoonheid.
 
* Representatief onderzoek in opdracht van Dove, in april 2014 uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau onder 564 Nederlandse vrouwen tussen 18 en 64 jaar. Het onderzoek in Nederland is een herhaling van het wereldwijde onderzoek uit 2014 dat is uitgevoerd onder 7.963 vrouwen tussen 18 en 64 jaar in Amerika, Canada, Mexico, Brazilië, Argentinië, Groot-Brittannië, Duitsland, Italië, India, China, Thailand, Filippijnen, Saoedi-Arabië, Zuid-Afrika, Indonesië en Frankrijk en Rusland.
Bron: Winkelman Van Hessen
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 6

Lijfblad 6 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB06-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017