Houd je vakkennis up-to-date en neem elke dag een kijkje op Lijfblad.nl. Zo kun je jouw klanten nog beter van dienst zijn!

Home>Nieuws>Mooi & Gezond nieuws>Voeding bewaren: wat gebeurt er met de vitamines?

Mooi & Gezond nieuws

Voeding bewaren: wat gebeurt er met de vitamines?

10 september 2015
Deel met je vrienden
 
Voeding bewaren: wat gebeurt er met de vitamines?
Een hardnekkig fabeltje dat regelmatig voorbij komt: vers geperst sap moet meteen opgedronken worden, anders zitten er geen vitamines meer in. Uit onderzoek blijkt dat vitamines gevoelig zijn voor licht, zuur en temperatuur. De mate verschilt per voedingsmiddel, vitamine, bewaar- en bereidingswijze. 
 

Bewaren nadelig

Door het bewaren van eten gaan vitamines verloren, blijkt uit onderzoek. Zo gaan vitamines bij gesneden of geschild fruit verloren als ze enige tijd blijven staan en verdwijnen vitamines uit gesneden groenten in water als ze langere tijd blijven staan. Zo werden voor blokjes aardappel na één uur vitamine C verliezen gemeten van 13%, na 6 uur 45%. Voor vitamine B1 werden verliezen gemeten van zo’n 5 en 20%. Voor de meeste producten geldt dat ze het beste op een koele plek of in de vriezer bewaard kunnen worden.
 

Niet ontdooien

Invriezen is dus goed, ontdooien niet! Nursal en Yücecan vonden bijvoorbeeld dat het vooraf ontdooien van groenten leidt tot extra verlies van vitamine C. Zij adviseren daarom om groente niet te ontdooien voor het koken.
 

Verhitten

Vitamine C, foliumzuur en vitamine D zijn gevoelig voor warmte. De temperatuur en duur van het koken doen de hoeveelheid hiervan dalen. Enerzijds komt dit doordat vitamines oplossen in het kookvocht dat vervolgens wordt weggegooid. Anderzijds doordat vitamines door verhitting worden afgebroken. Koken op fornuis of koken in de magnetron maakt hierin weinig verschil. 
 

Welke pan?

Ook het materiaal van de pan kan invloed hebben op vitamines. Zo is koken in een roestvrij stalen pan beter voor het behoud van vitamine C dan koken in een pan met teflonlaag of van pyrex. 
 

Vers geperst sap

Vitamine C is instabiel bij warmte, zuurstof en licht. Bewaar het niet langer dan een dag of drie in de koelkast om invloeden van temperatuur en licht te beperken en vitamine C te behouden. 
 
 
Bronnen
  1. www.farmamozaiek.be
  2. Mareschi J.P., Belliot J.P., Fourlon C., Gey K.F. (1983). Changes in vitamin C content of Bintje potatoes during storage and usual culinary preparations. Int J Vitam Nutr Res; 53 (4): 402-11.
  3. Nursal B., Yücecan S. (2000). Vitamin C losses in some frozen vegetables due to various cooking methods. Nahrung; 44 (6), 451-3.
  4. Bucko A., Obonová K., Ambrová P. (1977). Effect of the kind of storage and culinary processing on vitamin C losses in vegetables and potatoes.  Nahrung; 21(2): 107-12.
  5. Gujska E. and Majewska K. (2005). Effect of baking process on added folic acid and endogenous folates stability in wheat and rye breads. Plant Foods Hum Nutr; 60 (2): 37-42.
  6. Jakobsen J., Knuthsen P. (2014). Stability of vitamin D in foodstuffs during cooking. Food Chem; 148: 170-5.
  7. Rumm-Kreuter D. and Demmel I. (1990). Comparison of vitamin losses in vegetables due to various cooking methods. J Nutr Sci Vitaminol; 36 (Suppl 1): S7-14.
  8. Cross G.A. and Fung D.Y. (1982). The effect of microwaves on nutrient value of foods. Crit Rev Food Sci Nutr; 16 (4): 55-8.
  9. Steinhart H., Rathjen T. (2003). Dependence of tocopherol stability on different cooking procedures of food. Int J Vitam Nutr Res; 73 (2): 144-51.
 
 
Bron: Vitamine Informatie Bureau
 
 

Terug naar het nieuwsoverzicht

Deel met je vrienden
 
Lijfblad 7

Lijfblad 7 is uit!

Bekijk bovenstaand magazine online >
doemeewin-LB07-2017-banner-rechtsbanner-tempocol-v2Canesten_Banner-Lijfbladbanner-pharmaconproefexamens-v1-2017