10 september 2019

6 vragen over Vitamine B6 beantwoord

Vitamine B6 staat regelmatig in de belangstelling. Het is een belangrijke vitamine die we iedere dag nodig hebben, maar wetenschappelijk onderzoek laat ook zien dat het langdurig gebruik van zeer hoge doseringen kan leiden tot klachten van het zenuwstelsel, zoals tintelingen en gevoelloosheid. Hoe zit het precies?

1. Wat doet vitamine B6 in het lichaam?

Vitamine B6 (pyridoxine) ondersteunt het energieniveau en helpt bij vermoeidheid. Ook zorgt deze vitamine mede voor een goede weerstand én draagt vitamine B6 bij aan een normale werking van de zenuwen.

2. Waar zit vitamine B6 in?

Goede bronnen van vitamine B6 zijn vlees, eieren, vis, graanproducten, aardappelen en peulvruchten. Groenten, melk en kaas bevatten ook vitamine B6 in kleinere hoeveelheden.

3. Hoeveel vitamine B6 heb ik per dag nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B6 is voor volwassen mannen en vrouwen (19-50 jaar) vastgesteld op 1,5 milligram. Dit komt overeen met zes sneetjes volkorenbrood.

4. Kun je een tekort hebben aan vitamine B6?

Bij een tekort aan vitamine B6 zijn verschillende symptomen waargenomen, zoals ontstekingen van de tong en de huid, depressie, verwardheid, vermoeidheid en aandoeningen van het zenuwstelsel. Omdat B6 zo breed aanwezig is in tal van voedingsmiddelen, komen tekorten in Nederland eigenlijk niet voor. Uit de Voedselconsumptiepeiling (VCP): mannen krijgen 1,4 tot 2,2 mg per dag binnen en vrouwen 1,3 tot 1,8 mg per dag. Voor nagenoeg iedereen voldoende dus.

Goed om te weten: Op de verpakking van een supplement staat altijd een gemiddelde ADH, voor vitamine B6 is dat 1,4 mg.

5. Wat is te veel vitamine B6?

Effecten die mogelijk kunnen optreden bij het zeer langdurig dagelijks gebruik van hoge doseringen zijn van neuropathische aard, zoals tintelende handen en voeten. Maar de situatie is nogal ingewikkeld. Niet iedereen met een hoge vitamine B6 waarde in het bloed heeft neuropathische symptomen. Toch is er voor vitamine B6 is in Europa een veilige bovengrens vastgesteld van 25 mg per dag. Deze hoeveelheid staat gelijk aan maar liefst 10 kilo aardappelen of 65 bananen. Die bovengrens heeft in Nederland geleid tot een maximum hoeveelheid voor vitamine B6 in supplementen van 21 mg per dagdosis. Dit omdat je een supplement altijd naast de dagelijkse voeding neemt.

6. Welke B-vitamines zijn er nog meer en waar zitten ze in?

In de eerste instantie dacht men dat er maar één vitamine B was. Later bleek vitamine B uit meerdere afzonderlijke vitamines te bestaan. B-vitamines zijn wateroplosbare vitamines. Naast vitamine B6 kennen we:

Lijfblad is uitsluitend voor drogisterijmedewerkers en is niet bedoeld voor consumenten