Meer dan de helft van de Nederlanders gebruikt supplementen. Ze kiezen daarbij voornamelijk voor huismerken van de grote drogisterijketens. Aan voedingssupplementen wordt jaarlijks ongeveer €1,1 miljard uitgegeven.
Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 5.000 Nederlanders naar sport, gezonde voeding, supplementen en gezondheidsmonitoring.
Ruim de helft van de Nederlanders (56%) heeft in het afgelopen jaar een of meerdere supplementen gebruikt. Dit komt neer op bijna 8 miljoen supplementengebruikers. Hieronder vallen zowel voedingssupplementen zoals vitaminen en mineralen als kruidensupplementen zoals kurkuma en kamille. Voedingssupplementen worden ook opvallend regelmatig genomen. Een ruime meerderheid van de gebruikers (62%) neemt deze zelfs dagelijks.
Gebruikers van voedingssupplementen kopen voornamelijk huismerken van de grote drogisterijketens. 39% van de voedingssupplementen die men koopt zijn van huismerken. Kruidvat is veruit het meest gekochte merk met een marktaandeel van 21%. Daarna volgen Holland & Barrett (10%), Lucovitaal (9%), Davitamon (9%) en Etos (4%).
Er werd het afgelopen jaar €1,1 miljard uitgegeven aan voedingssupplementen. Een ruime meerderheid van de voedingssupplementen (67%) koopt men in fysieke winkels. Drie op de tien (31%) koopt supplementen in een online winkel en slechts 2% heeft een abonnement waarbij de supplementen periodiek worden thuisbezorgd.
Bron: Multiscope
Lijfblad is uitsluitend voor drogisterijmedewerkers en is niet bedoeld voor consumenten