Voor het derde achtereenvolgende jaar staat november in het teken van de campagne Bloedserieus. Deze landelijke voorlichtingscampagne roept vrouwen met hevig menstrueel bloedverlies (HMB) ofwel menorragie op om hun klachten vooral serieus te nemen. Bijvoorbeeld door een afspraak bij de huisarts te maken voor een medische check-up.
HMB is een veelvoorkomende gynaecologische aandoening: 1 op de 5 vrouwen krijgt er in de premenopauze mee te maken.¹ Het gaat dan om zo’n 500.000 vrouwen tussen de 35 en 55 jaar (in Nederland). Een oorzaak kan de hormoonveranderingen in de premenopauze zijn. Maar er kan aan te hevige menstruaties ook een onderliggend medisch probleem liggen. Bijvoorbeeld adenomyose, endometriose, PCOS, PID of een stollingsstoornis. Hevige bloedingen kunnen ook ontstaan door myomen en poliepen.
Het is belangrijk om medisch onderzoek te laten doen om gezondheidsrisico’s te voorkomen. HMB heeft een negatieve impact op de kwaliteit van leven: lichamelijk, psychisch én sociaal. Vrouwen gaan vanwege HMB bijvoorbeeld niet naar het werk, niet naar sporten en melden zich af voor sociale afspraken. Vrouwen lopen, volgens menig medisch professional, ook té lang door met HMB voordat zij medische hulp zoeken. Dit is in meerdere survey‘s gestaafd. ²³⁴
Tijdens de Bloedserieus-campagnemaand (voorheen de campagneweek Draag Weer Wit) worden ziekenhuizen, vrouwspecifieke gezondheidsklinieken, medische platforms en zorgprofessionals uitgenodigd om hevig menstrueel bloedverlies op de agenda te zetten. Bijvoorbeeld door in november een eigen (online) event, extra (avond) spreekuur of ander communicatiemoment te organiseren, waarin de symptomen en mogelijke oorzaken van HMB en de behandelopties in de eerstelijns en tweedelijnszorg aan bod komen.
Vrouwen met HMB hebben een bloedserieus verhaal. Dat verhaal hoor je alleen zelden en dat is raar, gezien de impact van dit gynaecologische probleem. De campagne Bloedserieus moedigt vrouwen aan hun menstruatieverhaal wél te delen. Met elkaar en met de arts. Tijdens de campagnemaand wordt HMB extra in de spotlights gezet. Via de website hevigbloedverlies.nl en de bijbehorende social media-kanalen wordt het jaar rond voorlichting gegeven. De website en campagnemaand zijn een initiatief van Hologic. Hologic is een wereldwijd bedrijf in innovatieve medische technologie en diagnostiek, gericht op het verbeteren van (vrouwen)gezondheid door vroege detectie en minimaal invasieve behandelingen.
Bronnen
Bron bovenstaande tekst en beelden: Period Media
Lijfblad is uitsluitend voor drogisterijmedewerkers en is niet bedoeld voor consumenten