9 juni 2022

Drogisterij.net failliet

Het doek is gevallen voor Drogisterij.net, de langst overlevende online drogisterij van Nederland. Met dit recente faillissement is een einde gekomen aan de oudste nog bestaande online drogisterij van Nederland. Ondernemer Jaap Santifort richtte het bedrijf op in 1999, het jaar waarin ook webwinkels en handelsplatformen als Bol.com, Coolblue en Marktplaats het licht zagen.

Drogisterij.net wist twee decennia lang mee te draaien als succesvolle middenmoter, maar heeft het uiteindelijk niet gered. Onderstaande tekst (aangepast) is afkomstig van RTL Nieuws 

Webwinkelier

Oprichter Santifort kijkt terug begon in 1999 drogisterijartikelen via internet te verkopen. "Ik kom uit een echte drogistenfamilie, dus de keuze voor die producten voelde vertrouwd." Toen de zaken begonnen te lopen had Santifort zijn baan als ict'er opgezegd en werd hij voltijds webwinkelier. "Om het bedrijf te financieren verkocht ik mijn huis, en ging tijdelijk in een caravan wonen."

Aanvankelijk pionierde Santifort vanuit de kelder van de familiedrogisterij in Stellendam, op het Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee. De eerste jaren waren niet makkelijk. "Het nadeel van drogisterijproducten is, dat die in tegenstelling tot bijvoorbeeld boeken of cd’s overal heel makkelijk verkrijgbaar zijn. Op elke straathoek is een drogist, en ook supermarkten verkopen shampoo en deodorant."

Zuinig

In 2000 knapte de internetbubbel, waardoor veel webwinkels - waaronder PharmaPlaza - gierend onderuit gingen. Volgens Santifort hield hij het hoofd boven water omdat Drogisterij.net altijd op de uitgaven had gelet. "PharmaPlaza besteedde kapitalen aan reclame en had veertien werknemers waarvan dertien directeuren. Wij waren daarentegen zuinig en luisterden naar de klant, want die betaalde onze boterham."

Al snel verhuisde Drogisterij.net naar een eigen bedrijfshal in Stellendam, die werd uitgebreid tot 2000 vierkante meter. Later opende het bedrijf nog een vestiging in Rotterdam.

Succes

De onderneming groeide gestaag door tot een omzet van ruim 7 miljoen euro in 2011. Met een 76-ste plek in de top 100 webwinkels van vakmagazine Twinkle was het destijds de grootste online drogisterij van Nederland. Tussen 2007 en 2011 traden partijen als DeOnlineDrogist, Koopjesdrogisterij.nl en Drogist.nl op de markt. Volgens de jaarlijkse webwinkel-ranglijst van Twinkle was de eerste daarvan in 2014 Drogisterij.net in omzet voorbij gestreefd.

Daarnaast werden ook traditionele drogisterijen als Kruidvat actief op internet. Ook boekwebwinkel Bol ging op een gegeven moment shampoo verkopen. Santifort: "Wij waren lang succesvol door in een vroeg stadium net de juiste producten aan te bieden. Dankzij eigen voorraden konden wij snel leveren. Maar de concurrentie ziet wat jij aanbiedt, en neemt dat over. En toen een groothandel de verzending voor een concurrent ging doen, viel onze voorsprong met snelle levering weg."

Groeiplannen

In 2011 wist Drogisterij.net investeerder BB Capital aan boord te halen. De investeringsmaatschappij kreeg een meerderheidsbelang, Santifort bleef 35 procent van de aandelen houden. Met het geld en de expertise van BB Capital moest Drogisterij.net een nieuwe groeispurt maken. Daarvoor nam de webwinkel onder meer enkele concurrenten over, zoals Slankelijn.nl en I-drogist.

Nieuwe eigenaar

In 2017 verkocht BB Capital de webwinkel voor 1 euro aan investeerder Goeyland, dat is gelieerd aan de Noord-Hollandse drogisterijgroothandel Vriesia.

"Gezien de volumes die webwinkels tegenwoordig moeten draaien, dachten wij het destijds goed te kunnen afsluiten door het bedrijf te verkopen aan Vriesia, een strategische partner met voldoende expertise en schaal", aldus De Visser (Investeringsdirecteur van BB Capital).

Ontslag oprichter

Al snel rezen spanningen tussen de oprichter en de nieuwe eigenaar, zo blijkt uit eerder genoemd rechtbankvonnis. Santifort werd eind 2018 ontslagen, en kreeg begin 2019 een ontslagvergoeding van 27.000 euro toegewezen.

Uit de uitspraak blijkt dat de oprichter en de eigenaren het onder meer niet eens waren over de commerciële strategie. Volgens Santifort was het het beste om in te spelen op de vraag van consumenten, terwijl Goeyland en Vriesia vooral gunstig ingekochte partijen wilden verkopen via de webwinkel.

Schwung eruit

Ook blijkt Drogisterij.net destijds te hebben gekampt met grote problemen bij de afwikkeling van bestellingen. Na het vertrek van de oprichter in 2018 wist Drogisterij.net het nog zo'n vier jaar vol te houden. Echt overtuigend presteerde de webwinkel niet meer. Ook wist de internetdrogist niet te profiteren van de gestegen vraag naar gezondheidsartikelen na de uitbraak van de coronapandemie.

Uit de meest recente jaarrekening blijkt dat de webwinkel er eind 2020 financieel nog steeds beroerd voorstond. Gegevens over omzet en winst of verlies ontbreken. Maar met een negatief eigen vermogen van ruim 1 miljoen euro was het bedrijf toen al technisch failliet.

Overleven

In het verslag schrijft Drogisterij.net desondanks te verwachten te kunnen overleven, dankzij een herstructurering en coronasteun van de overheid.

Dat is uiteindelijk dus niet gelukt. Op 23 mei kon de webwinkel niet meer aan zijn financiële verplichtingen voldoen en kreeg uitstel van betaling. Twee dagen later volgde het bankroet. Curator Gertjo Helmig, die niet reageerde op verzoeken om een toelichting, moet het faillissement afwikkelen.

Geen doorstartplannen

Jan Heimenberg van investeerder Goeyland laat weten dat hij en aandeelhouder Henk van der Meer geen commentaar op het faillissement van Drogisterij.net willen geven. "Wij zijn niet voornemens enige info naar buiten te brengen. Uit bescherming van de andere bedrijven waarin wordt geparticipeerd is dat niet verstandig."

Wel zegt hij dat Goeyland en groothandel Vriesia zelf geen doorstartplannen met de webwinkel hebben.

Bron: RTL Nieuws

Lijfblad is uitsluitend voor drogisterijmedewerkers en is niet bedoeld voor consumenten