2 september 2019

Etos: van traditionele drogist naar persoonlijke adviseur

Etos bestaat dit jaar honderd jaar. In die tijd heeft het bedrijf een metamorfose ondergaan. Oorspronkelijk opgericht als kruidenierswinkel voor Philips-medewerkers groeide Etos in enkele decennia uit tot een landelijke drogisterijketen.

Met 546 winkels is het bedrijf al jaren een vertrouwd gezicht in de meeste winkelstraten. Op dit moment ondergaat Etos opnieuw een metamorfose: het bedrijf is steeds vaker een betrouwbare persoonlijke adviseur van klanten en hun gezinnen op het gebied van welzijn.

Dagelijks worstelen veel mensen met de vraag hoe ze lekkerder in hun vel kunnen zitten. Vragen gaan over uiterlijk, balans, beweging, gezondheid en voeding. Massaal worden deze vragen aan Google gesteld. De antwoorden en oplossingen komen uit allerlei bronnen, soms betrouwbaar, maar vaak ook onbetrouwbaar. Juist daarom wil Etos voor iedereen met vragen de betrouwbare partner zijn die hen helpt concrete oplossingen te vinden.

Saskia Egas Reparaz, algemeen directeur van Etos: “Veel mensen zien door de bomen het bos niet meer. Ze weten niet meer of informatie up-to-date is en klopt. Op welke bronnen kan je nog vertrouwen? Betrouwbare informatie is belangrijk, omdat het gaat om onze gezondheid, om iedere dag lekker in je vel zitten.” De deskundigheid van Etos en haar medewerkers wordt hoog aangeslagen, onder andere in het GfK Drogisterij Rapport 2018, waarin Etos voor de zevende keer werd uitgeroepen tot beste drogisterij van Nederland. “Met inmiddels honderd jaar kennis en ervaring, 1.500 gediplomeerde drogisten en 5.000 ervaren medewerkers kunnen mensen op Etos vertrouwen”, aldus Egas Reparaz.

Online platform

Als marktleider op het gebied van ‘wellbeing’ geeft Etos antwoord op alle vragen binnen vijf belangrijke thema’s:

  • Uiterlijk
  • Balans
  • Beweging
  • Gezondheid
  • Voeding

Zo ontwikkelt de website www.etos.nl zich de komende tijd, stap voor stap van webshop tot een online platform vol informatie en inspiratie van gerenommeerde experts en partners, zoals verschillende slaapexperts en dermatoloog Drs. Leenarts.

In de recente geopende pilotstore in Leidschendam test Etos nieuwe concepten. Klanten krijgen persoonlijk advies van gediplomeerde medewerkers. Zij voeren bijvoorbeeld cholesterol- en bloeddrukmetingen uit. Klanten zijn enthousiast over de nieuwe winkel.

“We willen verrassen en inspireren, ook met ons assortiment”, aldus Egas Reparaz. “De vijf centrale thema’s komen – ook in onze andere winkels - tot leven met nieuwe innovatieve producten en diensten. Dit najaar specifiek op het gebied van beweging en slaap.”

Foto: Etos Leidschendam

Lijfblad is uitsluitend voor drogisterijmedewerkers en is niet bedoeld voor consumenten