Kinderen zijn kwetsbaar. Koorts, huiduitslag, hoest, ieder virus lijken ze op te pikken. Gelukkig is de keuze in de drogisterij reuze, ook voor de kleinste klanten, maar Centraal Bureau Drogisterijbedrijven benadrukt: waakzaamheid is geboden. En: bij twijfel niet doen.
Juist omdat een kind ‘kwetsbaar’ is, is het stellen van de zogenoemde WASA-vragen zo belangrijk. WASA staat voor: wie heeft de klacht, aard van de klacht, sinds wanneer is de klacht en wat is er al geprobeerd om de klachten te verhelpen. Dit is, onder gediplomeerde (assistent)drogisten, een veelgebruikt systeem om inhoudelijk advies en voorlichting te geven.
Het CBD is groot voorstander van WASA, maar adviseert bij kinderen altijd door te vragen: “Schroom niet om door te vragen naar de leeftijd van het kind, het gebruik van eventuele andere middelen en wat verder al aan de klacht is gedaan. Ken de samenstelling van de producten die je verkoopt en let extra goed op de dosering voor de verschillende leeftijdscategorieën. Bekijk desnoods samen met de ouder de bijsluiter en kies voor een gemakkelijke toedieningsvorm zoals zetpillen of een drankje.”
Zet jij je vraagtekens bij het verhaal van een klant of twijfel je of het middel geschikt is? Verkoop het niet en motiveer de ouder om een afspraak bij de huisarts te maken of telefonisch met de huisarts te overleggen. En onthoud: hoe jonger het kind, hoe meer voorzichtigheid er geboden is bij het geven van advies.
Bron: Centraal Bureau Drogisterijbedrijven
Lijfblad is uitsluitend voor drogisterijmedewerkers en is niet bedoeld voor consumenten