19 april 2022

UPDATE: HappySoaps heeft 1 miljoen euro opgehaald

HappySoaps, de producent van 100% plasticvrije en natuurlijke verzorgingsproducten, heeft in record tempo 1 miljoen euro opgehaald dankzij een crowdfunding via het platform CrowdAboutNow. In totaal hebben 842 mensen in het bedrijf geïnvesteerd. Met het benodigde geld wil HappySoaps nieuwe producten ontwikkelen en definitief doorbreken in Europa, startend met Scandinavië.

Het doel is om HappySoaps verkrijgbaar te maken in twaalf Europese landen. In totaal zijn al meer dan 250.000 Nederlanders overgestapt naar HappySoaps en zijn er vorig jaar meer dan vijf miljoen plastic flessen bespaard. Vanaf 2025 wil HappySoaps minstens 50 miljoen plastic flessen per jaar besparen. De eerste € 800.000 werd in negen dagen opgehaald. Om ‘teleurgestelde’ potentiële investeerders te hulp te schieten is besloten een extra crowdfunding op te starten van € 200.000. Dit leendoel werd binnen 3 dagen behaald.

HappySoaps 

Verreweg het meeste plastic in Europa, bijna 40%, wordt gebruikt voor verpakkingsmateriaal. Om het plasticgebruik op dit gebied terug te dringen, hebben de broers Marco en Marcel Koers in 2019 HappySoaps opgericht. Het begon met de ontwikkeling van een shampoo in vaste blokvorm. Deze moest niet alleen vrij zijn van (micro)plastics, maar ook van palmolie, dierproeven en dierlijke producten. Daarnaast moest ook de verzending en opslag volledig plasticvrij zijn. Inmiddels heeft HappySoaps meer dan 150 producten in 20 productcategorieën die allemaal in Nederland worden geproduceerd.

Marco: “Het is fantastisch om te zien dat binnen een week tijd al zoveel mensen ons hebben gesteund. De afgelopen jaren hebben we via Facebook een community opgebouwd getiteld #TeamPlasticvrij met meer dan 10.000 fans. Dat vertaalt zich nu in onze crowdfunding. Mensen zijn trouw aan ons merk en geloven in de oplossingen die we aandragen. Daar zijn we erg dankbaar voor.


Crowdfunding als financiering

Voor de financiering van de groei is gekozen voor een crowdfunding via CrowdAboutNow. “Hoewel we ook via de bank financiering hadden kunnen ophalen, hebben we er bewust voor gekozen dit samen met onze trouwste fans te doen. Zo delen we ons succes met de mensen die ook daadwerkelijk verantwoordelijk zijn voor het succes,” aldus Marco. Alle investeerders ontvangen als beloning jaarlijks 2,5% rente op hun geïnvesteerde bedrag tot dat alles is terugbetaald. Daarnaast worden zij betrokken bij de nieuwe stappen die het bedrijf zet. “Naast financiering ophalen, is het doel van de crowdfunding onze community te vergroten én versterken. Zo helpen zij ons nu al met het testen van nieuwe producten, zodat wij deze kunnen optimaliseren voordat ze op de markt worden gebracht.”

Een duurzame ambitie van 50 miljoen plastic flessen

Vanaf 2025 wil HappySoaps 50 miljoen plastic flessen per jaar besparen. Om dit mogelijk te maken moet het bedrijf groeien en daarvoor is financiering nodig. Marco: “Ons doel is om het gehele huishouden in Europa plasticvrij te maken. Denk hierbij aan wasmiddelen, afwasmiddelen, vaatwastabletten en een gehele gezichtsverzorgingslijn.” Wanneer meer mensen voor HappySoaps kiezen, wordt niet alleen meer plastic bespaard maar wordt ook minder CO2 uitgestoten. Zo zijn de producten van HappySoaps kleiner dan de traditionele verpakkingen van shampoos, conditioner en douchegels, waardoor de ruimte in vervoersmiddelen beter wordt benut en er minder ritten nodig zijn om hetzelfde aantal artikelen te bezorgen.

Lijfblad is uitsluitend voor drogisterijmedewerkers en is niet bedoeld voor consumenten