6 juli 2017

Herken niet-vervalste medicijnen online aan Europees logo

Sinds 1 juli 2015 moeten alle online aanbieders van medicijnen het Europese logo op hun website vermelden om zo te laten blijken dat zij niet-vervalste medicijnen verkopen. Nu, anno 2017, hebben de deelnemers aan het Keurmerk Zelfzorg Online afspraken gemaakt over de beste wijze om het Europese logo te plaatsen. Deze ‘best practices’ stemden zij af met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Best practices

Vanaf heden verplichten de deelnemers aan het Keurmerk Zelfzorg Online zich om het Europese logo op de volgende wijze te vermelden op hun website:

  • Vermelding logo in de contactgegevens;
  • Vermelding logo op de pagina met de productinformatie van een specifiek geneesmiddel, alvorens men het product in het winkelwagentje plaatst;
  • Vermelding logo op elke overzichtspagina waarop zelfzorggeneesmiddelen aangeboden worden.


Zo maken webshops die deelnemen aan het Keurmerk Zelfzorg Online duidelijk dat hun geneesmiddelen echt zijn, dus niet vervalst en niet nep en bieden zij verantwoordelijke zorg en de juiste informatie om een weloverwogen keuze te maken aan hun klanten.

Het logo wordt niet vermeld op de productinformatie-pagina van een specifiek medisch hulpmiddel en/of voedingssupplement en tevens niet op een overzichtspagina waarop geen zelfzorggeneesmiddelen te vinden zijn.

Toezicht door IGZ

Vanaf dit jaar houdt de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) toezicht op de naleving van het verplicht plaatsen van het EU-logo. Bij overtreding kan de minister van VWZ een bestuurlijke boete aan de overtreder opleggen.

 
Bron: Centraal Bureau Drogisterijbedrijven