26 juni 2018

KNDB viert 125-jarig bestaan in Park de Hoge Veluwe

Op 21 mei 2018 vierde de Koninklijke Nederlandse Drogisten Bond (KNDB) haar 125-jarig jubileum in Het Nationale Park De Hoge Veluwe met een inspirerend congres onder leiding van Annemarie van Gaal. De jubileumdag van de KNDB werd mede mogelijk gemaakt door Emonta, partner van Het Nationale Park De Hoge Veluwe.

Trots op KNDB

TV-persoonlijkheid en onderneemster Annemarie van Gaal sprak haar enthousiasme uit over de KNDB. “Tijdens de voorbereidingen heb ik nader kennis gemaakt met de KNDB. U kunt trots zijn op uw vereniging”, hield ze het publiek voor. “De KNDB anticipeert continu op wet- en regelgeving en biedt vervolgens praktische oplossingen. Dat is wat je als ondernemer wilt van een brancheorganisatie.” Het KNDB-congres stond dan ook in het teken van de toekomst.

Vier toekomstprofielen voor meer onderscheidend vermogen

Jurgen Aarts (zelfstandig drogisterijondernemer en bestuurslid KNDB) en Joost Roede (business innovator bij Sense World) vertelden over vier mogelijke toekomstprofielen voor zelfstandige drogisterijen die de KNDB-studiegroep toekomstverkenning heeft ontwikkeld. Uitgangspunt bij de ontwikkeling is meer toegevoegde waarde ontwikkelen voor de zelfstandige drogisterijondernemer.

De werkgroep bracht vier profielen in kaart die ondernemers daarbij kunnen helpen. Via een vragenlijst van vijf minuten kunnen ondernemers checken waar ze op dit moment staan. Daarna kunnen ze kijken welk toekomstprofiel voor hen mogelijk aantrekkelijk is.

“Het is geen one-size-fits-all formule”, vertelde Jurgen Aarts. “Elke ondernemer is immers anders. Dit zijn handreikingen.” Joost Roede presenteerde de vier profielen. “De productspecialist gaat binnen de eigen winkel de diepte in met de productenlijn en deskundigheid. De productpromotor is gericht op de lokale gemeenschap en vertelt bijvoorbeeld in verzorgingstehuizen over de producten. De drogist als leefstijlcoach is ook gericht op ‘buiten’ en geeft bijvoorbeeld workshops over een gezonde leefstijl bij sportverenigingen. De Leefstijlspecialist doet dit binnen zijn eigen winkel, via gespecialiseerde medewerkers en door thema-avonden in de winkel te organiseren. Joost Roede: “Dit helpt ondernemers om te kijken waar ze goed in zijn en te kiezen waarin ze verder zouden willen. Ga ook met je team in gesprek en onderzoek de lokale omgeving. En kijk dan vanuit je eigen kracht hoe je het beste kunt omgaan met je klanten.”

Blijf kwetsbaar

“Blijf kwetsbaar als ondernemer”, sloot Annemarie van Gaal daarop aan in haar key-note speech. “Voel wat er speelt in de samenleving. Waar zitten je klanten mee? Probeer ook meer klanten te trekken. Doe bijvoorbeeld aan voorlichting over voedingssupplementen voor zwangere vrouwen. Of geef informatie over luizenshampoos via basisscholen, in verschillende talen. En houd aandacht voor je bestaande klanten, door een persoonlijke benadering. Probeer een speciale drogist te zijn, waar klanten verrast worden en zich thuis voelen.”

Extra kans

Albert Dun, directeur van Dunagro, sloot het programma af met een presentatie over CBD-olie uit vezelhennep, zijn specialisatie. Hij legde uit dat het niets te maken heeft met geestverruimende middelen, maar juist in de toekomst een extra kans kan zijn voor zelfstandige drogisterijen die zich richten op een gezondheidsprofiel.

Van achterom naar vooruit

De jubileumdag werd afgesloten met een gezamenlijk buffet, waarbij ook de familieleden van de ondernemers konden aanschuiven. De KNDB kijkt terug op een prachtige dag, maar kijkt uiteraard vooral vooruit!